Hoe Facebook steeds verder gaat om je de app te laten gebruiken
Lars Paymans

Facebook gaat steeds verder om gebruikers terug te halen die een tijdje niet zijn ingelogd. Zo wil het sociale netwerk zich populairder voordoen dan eigenlijk het geval is.

Misleidende notificaties

“Thomas heeft iets op je tijdlijn geplaatst”, zegt een notificatie op mijn verjaardag. Eerder die dag kreeg ik al meerdere meldingen van Facebook over vrienden die een felicitatie op mijn tijdlijn achter hadden gelaten. Ik besloot ze later die dag te bekijken en haalde de meldingen weg.

Door de melding aan te passen en de illusie te wekken dat het om meer zou gaan dan een tekstberichtje met ‘gefeliciteerd’, besloot ik toch te klikken en Facebook te openen. Missie geslaagd voor Facebook, die door een subtiel andere melding me toch zover kreeg om het sociale netwerk weer op te starten.

Facebook actieve gebruikers

Het bovenstaande voorbeeld deed me denken aan een onderzoekje dat eerder deze week op Bloomberg zag. Rishi Gorantala besloot helemaal te stoppen met Facebook, merkte dat het sociale netwerk steeds verder ging om hem terug te krijgen. Het verhaal schetste deels dezelfde situatie als die van mij, maar ging daarna een stuk verder.

Toen Gorantala niet reageerde op de extra notificaties, kreeg hij ineens mailtjes van de Facebook-beveiligingsdienst. “U lijkt moeite te hebben met inloggen”, schreven de mails. “Klik op de knop om in te loggen. Probeerde u niet in te loggen, laat het ons dan weten.” Opmerkelijk, want hij had al maanden Facebook niet opgestart, en iets deed hem vermoeden dat er ook niemand anders op zijn profiel probeerde in te breken.

“De mail probeert je voor de gek te houden en je toch weer te overtuigen om op die inlogknop te drukken”, legt Gorantala uit. En daarin is hij niet de enige. Bloomberg verzamelde meerdere reacties die allemaal hetzelfde beeld schetsten: Facebook wordt steeds opdringeriger als je langer dan een paar dagen wegblijft bij het netwerk.

De zoektocht naar meer Facebook actieve gebruikers

En dat doet Facebook niet voor niks. Het is cruciaal voor het netwerk om zijn gebruikers betrokken te houden. En dat lijkt steeds moeizamer te gaan. Zo heeft Facebook sinds het eerste kwartaal van 2016 niet meer gezegd hoe lang mensen het netwerk gemiddeld gebruiken. Externe onderzoekers stellen zelfs dat het derde kwartaal van 2017 de traagste groei zag tot nu toe.

In een reactie ontkent Facebook de bevindingen van Bloomberg. Een woordvoerder bevestigt dat er ‘tal van redenen zijn’ om meldingen te versturen naar gebruikers “We onderzoeken altijd manieren om onze gebruikers gemakkelijker en beter toegang te geven tot de inhoud van Facebook.” De enige optie om echt af te komen van deze praktijken is volgens Gorantala een redelijk definitieve: “Vraag een vriend of hij je account kan sluiten met het bericht dat je bent overleden.”

Heb jij ook wel eens dergelijke mails of meldingen van de sociale app? Deel dan je ervaringen met ons in de reacties onder dit bericht!

Lees het laatste nieuws over Facebook

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.