Opinie: Waarom 2019 het begin van het einde is voor Netflix
Michel van 't Klaphek

Netflix krijgt er met Disney Plus en Apples TV Plus twee enorme concurrenten bij. Ondertussen zitten ook videostreamingdiensten in Azië niet stil. 2019 zou zomaar eens het begin van het einde voor de videodienst kunnen worden.

Opinie: Einde van Netflix in zicht

Netflix wordt door veel mensen gezien als dé pionier van videostreaming. Het bedrijf begon in 1997 als videotheek, maar gooide in 2007 het roer om door mensen naar films en series te laten kijken zonder de deur uit te hoeven. Wat veel mensen niet weten, is dat Amazon een jaar eerder al met streamen begon met Prime Video. Deze dienst is onderdeel van Prime, de abonnementsdienst waarmee klanten ook gratis pakketjes kunnen ontvangen en retourneren.

Wereldwijd heeft Netflix zo’n 140 miljoen betalende klanten, tegenover 100 miljoen mensen met een Prime-abonnement. Amazons missie is om “het meest klantgerichte bedrijf te zijn waar klanten kunnen ontdekken en vinden wat ze willen, en dat online kopen.” En daar horen anno 2019 ook films en series bij.

Volgens CNBC investeert Amazon dit jaar daarom ruim 6 miljard euro in eigen producties. Dit is een stuk minder dan de 15 miljard die Netflix aan eigen films en series uitgeeft, maar Amazon gaat dit bedrag in de toekomst verhogen. Het bedrijf van Jeff Bezos is dus al een serieuze concurrent voor Netflix. Daar komen dit jaar twee grote diensten bij: Disney Plus en Apple TV Plus.

Disney Plus

Eind dit jaar komt Disney Plus uit in de Verenigde Staten, waarna wij er in Nederlands in 2020 mee aan de slag kunnen. De streamingdienst heeft enkele voordelen ten opzichte van Netflix. Het aanbod, bijvoorbeeld.

The Walt Disney Company, eigenaar van Disney Plus, is namelijk het moederbedrijf van iconische filmstudio’s als Pixar en Lucasfilm. Films als Toy Story, The Avengers en Star Wars zijn daarom straks exclusief bij Disney Plus te zien.

Einde van Netflix Disney Plus

Daarbij is de merkwaarde van Disney groter dan van Netflix, meldt Forbes. De naam van de maker van bekende tekenfilmfiguren als Pinocchio, Sneeuwwitje en Mickey Mouse is ruim 40 miljard euro waard, ruim vier keer zoveel als de voormalige videotheek. Ook heeft Disney al ervaring met streaming, omdat het voor 60 procent eigenaar is van Hulu, dat alleen in de Verenigde Staten beschikbaar is.

Deze dienst heeft momenteel 25 miljoen abonnees en tijdens de presentatie van Disney Plus zei Randy Freer, directeur van Hulu, dat de twee diensten in de toekomst misschien onder hetzelfde abonnement gaan vallen. Disney Plus heeft films en series van Disney, Marvel, National Geographic, Pixar en Star Wars. Het ruigere werk, zoals de Alien-films, wordt dan beschikbaar op Hulu. Zodoende heeft Disney straks twee streamingdiensten met een duidelijk profiel en aanbod.

Tot slot heeft de iconische filmstudio diepere zakken. Het bedrijf heeft ruim 120 miljard euro in kas, tegenover de schuld van bijna 11 miljard euro van Netflix. Disney Plus mag tot 2024 verlies lijden, als er tegen die tijd maar minstens 90 miljoen betalende abonnees zijn, zo werd tijdens de presentatie gezegd. De Nederlandse prijzen voor de streamingdienst zijn nog niet bekend, maar de Amerikaanse versie wordt goedkoper dan Netflix.

Lees ook: 7 tips om rekening mee te houden bij Netflix-downloads

Apple TV Plus

Naast Disney mengt ook het bedrijf van Tim Cook zich in De Grote Streamings-strijd. Apple TV Plus komt deze herfst naar Nederland, al is nog niet duidelijk hoe duur het abonnement wordt. De voordelen van Disney Plus ten opzichte van Netflix zijn vergelijkbaar met de streamingdienst van het bedrijf uit Cupertino.

Zo staat Apples merkwaarde op eenzame hoogte. De branding is ruim 160 miljard euro waard en daarmee is de tech-gigant ‘s werelds meest waardevolle merk. Op plek 55 staat Netflix, wiens naam net iets meer dan 10 miljard euro waard is.

Apple TV Plus officieel

Bovendien verkoopt Apple hardware – zoals de iPhone, Mac, Apple TV en iPad – wat de streamingdienst een flink duwtje in de rug kan geven. Het bedrijf maakt geen specifieke verkoopcijfers meer bekend, maar tijdens de presentatie van de eerste kwartaalcijfers van 2019 werd bekend dat er wereldwijd 1,4 miljard Apple-apparaten in gebruik zijn. Dit geeft het bedrijf de kans om honderden miljoenen mensen kennis te laten maken met haar Netflix-concurrent, zonder veel geld aan marketing uit te geven.


En ook qua aanbod zit het wel snor bij Apple TV Plus. Onder meer Jennifer Aniston, Steve Carell, Oprah Winfrey en Steven Spielberg hebben zich aangesloten bij de iPhone-maker en gaan exclusieve programma’s maken. Het hele Apple TV Plus-aanbod hier opnoemen is onbegonnen werk, maar er komen tientallen docu’s, films en series aan. Bovendien zit er veel afwisseling in het aanbod, waardoor er voor jong en oud wat bij zit.

Tot slot heeft Apple net als Amazon een grotere portemonnee dan Netflix. De firma heeft meer dan 220 miljard euro in kas, al is dit bedrag natuurlijk niet enkel bedoeld voor de tv-dienst. Wel geeft het Apple de vrijheid om verlies te maken op de streamingdienst, in tegenstelling tot Netflix dat zich moet verantwoorden aan aandeelhouders.

Einde van Netflix iQiyi

De outsiders in Azië

Ook in andere continenten zijn er Netflix-concurrenten. De meest in het oog springende is iQiyi, dat onderdeel is van Baidu, ‘de Chinese Google’. Deze dienst is het best te omschrijven als een kruising tussen YouTube en Netflix. De service heeft een website en app waardoor je via computers, smartphones en tablets kunt kijken.

IQiyi maakt net als Netflix eigen films en series, waarvan ‘Story of Yanxi Palace’ de meest populaire is. Een gemiddelde aflevering van het Chinese kostuumdrama wordt door 130 miljoen mensen gekeken, schrijft The Straits Times. Ter vergelijking: het zevende seizoen van Game of Thrones, een HBO-serie, trok gemiddeld ruim 30 miljoen kijkers, al wordt de show ook veel illegaal gedownload.

Ook koopt het bedrijf de rechten van andermans films en series op. In tegenstelling tot de Westerse apps, draait de Chinese Netflix-concurrent niet alleen op abonnementsgeld. Begin 2019 had iQiyi bijna 90 miljoen betalende gebruikers, naast de ruim 500 miljoen Chinezen die de hand op de knip houden en daarom tussendoor naar reclames moeten kijken, meldt TechCrunch.

Echter, het aantal mensen dat maandelijks zo’n 2,50 euro neerlegt voor de streamingdienst groeit snel. Zo had iQiyi in april 2018 namelijk nog ‘maar’ 51 miljoen betalende gebruikers: dit is bijna een verdubbeling in een jaar.

Tot slot is de relatie met Netflix koeltjes. In een interview met The Hollywood Reporter zegt Tim Yong Yu, directeur van iQiyi, dat de samenwerking met het bedrijf is verbroken en “minder goed verliep” dan verwacht. Hij voegt hier aan toe dat de internationale release van de dienst niet lang op zich laat wachten, al noemt hij geen specifiek jaartal.

2019 einde voor Netflix?

Op korte termijn krijgt Netflix er twee forse concurrenten bij met Disney Plus en Apple TV Plus. Ondertussen groeit ook Amazon Prime Video gestaag door terwijl de schuld van Netflix oploopt. Op de iets langere termijn ligt het ‘gevaar’ van iQiyi op de loer. 2019 zou daarom zomaar het kantelpunt kunnen worden voor het bedrijf dat streamen op de kaart zette.

Op zoek naar meer over Netflix? Hieronder zetten we onze Netflix-tips met toffe films en series om te kijken, voor je op een rijtje. Kijk je vooral naar Netflix op je Mac, dan is de toffe app Clicker misschien de moeite waard.

Check meer Netflix-tips

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.