Waarom de Consumentenbond providers voor de rechter sleept
Wouter Nijsen

De vier grootste providers van Nederland, T-Mobile, KPN, Vodafone en Tele2, worden voor de rechter gesleept door de Consumentenbond. Volgens de instantie weigeren de providers hun klanten te compenseren voor de zogeheten all-in-abonnementen, waarin een ‘gratis’ smartphone is verwerkt.

Consumentenbond begint rechtszaak

Nog niet zo lang geleden werden abonnementen in combinatie met een ‘gratis’ smartphone verkocht, maar in de praktijk betaalden consumenten wél voor het toestel. Ook was het in die gevallen niet duidelijk hoeveel men voor het abonnement zelf (bellen, sms’jes en data) betaalde, en hoeveel voor het toestel zelf. Om die reden wil de Consumentenbond dat de providers klanten tegemoet komen en de waarde van de toestellen terugbetalen. Ook de rente over de lening moet worden terugbetaald.

Het probleem speelt al langer en in die tijd zijn verschillende consumenten een rechtszaak begonnen. De Consumentenbond wil een collectieve compensatieregeling, zodat providers alle gedupeerde klanten moeten compenseren. De providers zijn hier niet toe bereid, ondanks de uitspraak van de Hoge Raad.

BKR-grens

Sinds 1 mei 2017 worden smartphones die je samen met een abonnement koopt, gezien als een koop op afbetaling. Betaal je met je abonnement meer dan 250 euro af voor je telefoon, dan is een inkomenstoets verplicht. Hiermee wordt vastgesteld of je het abonnement ook daadwerkelijk kunt betalen.

Tegelijkertijd word je geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit heeft invloed op bijvoorbeeld de hoogte van je hypotheek. Er gelden een aantal uitzonderingen voor de wet, want als er geen toestel bij het abonnement zit, gelden de regels bijvoorbeeld niet. Ook zakelijke abonnementen zijn uitgesloten van de regeling.

Ook interessant: 6 manieren waarop BKR en telefoonkrediet de telecommarkt veranderen

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.