Claim tegen providers voor aanbieden ‘gratis’ telefoons

31 december 2015, 9:21
2 min leestijd
Claim tegen providers voor aanbieden ‘gratis’ telefoons

De grote Nederlandse telefoonaanbieders KPN, T-Mobile en Vodafone kunnen rekenen op een enorme claim die tot in de honderden miljoenen loopt. Dat omdat ze onterecht ‘gratis’ telefoons hebben verstrekt.

Lees verder na de advertentie.

Meldpunt AfzetAbbo

Dat zegt de Stichting Consument en Telecomsector (ConTel), zo schrijft het AD donderdagochtend. Volgens de stichting hebben de drie aanbieders jarenlang gratis toestellen bij abonnementen aangeboden, terwijl de telefoon daarbij niet Ă©cht gratis was. Daarom is ConTel het meldpunt AfzetAbbo gestart.

Kosten daarvoor waren namelijk gewoon doorberekend in de abonnementskosten voor het verbruik. Het is dus eigenlijk een koop op afbetaling. Zo luidde de uitspraak van de Hoge Raad eind 2014 al. “De telecombedrijven hebben de strenge regels jarenlang ontweken en kredieten verstrekt zonder dat abonnementshouders zich daarvan bewust waren”, zegt een woordvoerder van ConTel.

iphone 6s plus review

Gratis niet echt gratis

Tussen 2000 en 2015 waren er tientallen miljoenen abonnementen in omloop en op basis daarvan schat ConTel het aantal gedupeerden van toestellen op afbetaling op minstens twee miljoen mensen. Niet voor iedereen is de schade echter hetzelfde, want met de komst van smartphones zijn telefoons (en dus afbetalingen) een stuk duurder geworden. “Voor de ene persoon zal het 50 euro zijn, voor de ander misschien wel 400 euro”, zo zegt de woordvoerder. In totaal kan de claim uitkomen op wel 800 miljoen euro. Dat zou de grootste massaclaim uit de Nederlandse geschiedenis worden.

Via dit meldpunt kunnen mensen aangeven met welk ‘gratis’ toestel ze een abonnement hebben gehad en hoe lang dat was. Verder is persoonlijke informatie nodig. De Stichting belooft daar als vertrouwelijke informatie mee om te gaan en blijft dus geheim voor derden.

Geld lenen kost geld

In juli van dit jaar bemoeide minister Dijsselbloem van FinanciĂ«n zich nog met de zaak. Volgens hem moeten consumenten beter geĂŻnformeerd worden over de rente die bij zo’n telefoonrekening wordt gerekend. Dijsselbloem zei dat zulke abonnementen voortaan een waarschuwing moeten krijgen met ‘Geld lenen kost geld’. Ook moet voor telefoonabonnementen van meer dan 250 euro een registratie plaatsvinden bij het Bureau Kredietregistratie.

Lees het laatste iPhone 6S-nieuws

Bron: AD
Heeft dit artikel je geholpen?
Reageer

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Het laatste nieuws, tips en meer Apple in je inbox

Menu