In de top drie van landen die het meeste geld uit app-verkoop ophalen, wordt stuivertje gewisseld. Er is Ă©Ă©n land dat hard stijgt: China.
Lees verder na de advertentie.
Chinese App Store
Het blijkt maar weer een hoe belangrijk China is geworden voor Apple. Dat blijkt uit cijfers en grafieken van App Annie die aangeven wat de top-landen zijn voor de App Store. China stond op plaats drie onder Japan, maar is er inmiddels voorbij. Op de eerste plaats staat nog steeds de Verenigde Staten.
In het eerste kwartaal van 2016 versloeg China Japan nipt en voor de eerste keer. China zette te stijgende lijn ergens tussen Q1 en Q2 van 2015 in, toen de omzet ineens met zo’n 2,2 keer verbeterde. De app-verkoop in het land gaat sindsdien als een speer en nu is het Japan voorbij.
In-app aankopen
De opbrengsten uit China lijken vooral afkomstig uit in-app aankopen. In het land zijn een aantal games zoals Fantasy Westward Journey en Hero Moba immens populair. Dat zijn gratis apps waarbij gebruikers betalen voor in-game items, poppetjes of speelgeld.
De opbrengst van games uit de App Store ligt overigens vrij dicht bij elkaar als we de drie landen vergelijken. Ook in deze grafiek is te zien dat China hard stijgt.
China haalt de VS in
Qua algemene opbrengsten uit de App Store ligt China nog 30 procent achter op de VS, maar als gebruikers in dat land zo door blijven kopen, kan daar wel eens verandering in komen. Misschien verdient Apple nog dit jaar of in 2017 al het meest aan Chinese app-gebruikers. Overigens is China al het land waar de meeste apps ter wereld worden gedownload. Daaruit valt op te maken dat hoewel Amerikanen minder apps downloaden, ze er nog steeds wel meer geld aan uitgeven.
Ook opvallend is dat er vanuit de Google Play Store een stuk meer apps worden gedownload, maar dat Apple er wel veel meer aan verdient.