Waarom chatbots misschien niet de toekomst zijn
Rutger Otto

Mogelijk worden chatbots de nieuwe manier om met smartphones en apps te communiceren, maar niet iedereen ziet er de voordelen van in.

Chatbots gevaar

‘Bots hebben de toekomst op smartphones’. Daarover schreven we recent nog een opiniërend artikel op iPhoned. Qua apps zijn onze telefoons wel verzadigd, nu moet smartphone-gebruik nog menselijker worden. Daarbij doelen we niet op sociale media, maar op hoe we omgaan met de smartphone en apps zelf. In plaats van lezen, tikken en abstracte commando’s werkt een menselijk gesprek natuurlijker.

De (chat)bots wordt ontwikkeld om taken gemakkelijker te maken en meer automatisch te laten verlopen. Maar ‘elk voordeel heb een nadeel’ en dat is ook zo bij dit soort bots. De afgelopen tijd zijn er verschillende tegengeluiden te horen geweest, bijvoorbeeld op VentureBeat.

giphybot

Chatbots gevaar

Daarover schrijft bijvoorbeeld de vicepresident van Moxie, Nikhil Govindaraj. Moxie is een bedrijf dat zich bezighoudt met wat klanten online willen en hoe ze dat aanpakken. Volgens Govindaraj zitten gebruikers helemaal niet op chatbots te wachten. De belangrijkste reden: het gemis aan menselijke interactie.

Klanten die iets willen kopen, hebben vaak vragen. Die zijn aan chatbots te stellen, maar het antwoord wat je krijgt is altijd voorgeprogrammeerd en geldt niet per specifiek geval. Zoiets zul je in de winkel of zelfs op Marktplaats dus niet treffen. Kortom: service is maatwerk en chatbots schieten daarin nog tekort. Govindaraj: “Zou jij iets kopen bij een bedrijf als zijn bot steeds antwoordt: ‘Sorry, ik weet het antwoord op je vraag niet’?”

Fraude

Toch is het ook een kwestie van chatbots de tijd geven. Op dit moment zijn chatbots nog heel duidelijk bots die de Turing-test niet zouden overleven. Die test gaat erover of mensen kunnen bepalen of ze met een computer of een mens aan het chatten zijn. Is dat niet het geval, dan is de Turing-test gehaald en kan de computer dus op menselijk niveau communiceren.

Oprichter van het VPN-apparaat Keezel, Aike Müller, is van mening dat je voorzichtig moet zijn met chatbots. En dan met name wat je er tegen vertelt. “Het probleem is dat al je persoonlijke en gevoelige informatie ergens op een server komt te staan”, zegt hij. Dat gebeurt omdat de chatbot een ‘relatie’ met de gebruiker moet opbouwen, zodat je niet bij elk gesprek van vooraf aan begint. “Data moet dus opgeslagen worden en opgeslagen data kan gehackt worden.”

apple tv siri

Mens of machine?

Müller gaat nog een stapje verder, want wat als chatbots straks niet meer van echte mensen te onderscheiden zijn? Uiteindelijk is dat natuurlijk het doel, maar volgens de Keezel-oprichter wordt het dan wel heel lastig te herkennen of je jouw informatie aan een bot geeft of aan een wildvreemd persoon. “Voordat die ‘chatbot’ dan is verwijderd, kan er al een hoop schade zijn aangericht.” Met andere woorden: phishing via chatbots kan enorm gemakkelijk worden.

Er zijn dus niet alleen maar voordelen te bedenken als het om chatbots gaat. Maar zover zijn we nog niet. Wil je weten waarom bots wél gaan werken, lees dan dit artikel. Voor een overzicht van de beste Telegram-bots, ga je hierheen.

Lees meer over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.