Candy Crush ontwikkelaar ziet af van Candy merknaam in VS
Roel van Hout

Een maand geleden kwam Candy Crush ontwikkelaar King negatief in het nieuws omdat het bedrijf de Candy merknaam wilde registreren. Daar ziet het bedrijf nu toch maar vanaf, in de VS.

Het bedrijf liet aan Kotaku weten waarom: in de VS heeft het bedrijf de rechten op ‘Candy Crusher’ weten te verkrijgen. De aanvraag voor ‘Candy’ als merknaam werd gedaan voor King de rechten op ‘Candy Crusher’ kreeg. Het bedrijf is van mening dat de naam Candy Crush op deze manier afdoende beschermd is.

Amerikaanse ontwikkelaars kunnen daardoor weer ongelimiteerd gebruik maken van ‘Candy’, maar voor Europese ontwikkelaars verandert er dus niets.

‘Candy’ en ‘Flappy’: scoren in de App Store

Inzet van een specifieke term uit de naam van een populaire app is een beproefde methode onder ontwikkelaars om hoog in de zoekresultaten van de App Store terecht te komen. Het gebeurt bij Candy Crush, maar ook bij Flappy Bird: het immens populaire spel dat van de ene op de andere dag uit de App Store verscheen, kende veel officieuze opvolgers. Op een gegeven moment liep het blijkbaar zo storm met Flappy Bird rip-offs dat Apple besloot deze kopieën niet langer toe te laten.

Terecht, maar misschien zou Apple ook iets kunnen doen aan het feit dat het op dit moment behoorlijk lastig is om nieuwe apps te ontdekken in de App Store. Er zijn nu wel lijsten van meest gedownload, maar veel potentiële pareltjes krijgen daardoor niet de aandacht die ze verdienen.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.