Candy Crush ontwikkelaar registreert merknaam ‘Candy’
Roel van Hout

De ontwikkelaar van Candy Crush, King, heeft de merknaam ‘Candy’ toegewezen gekregen. Het gevolg: apps met het Engelse woord voor snoep in de naam moeten de App Store uit.

Het is een nogal onorthodoxe maatregel voor een bedrijf dat dagelijks zoveel geld binnenharkt met een spel. Voor wie het onverhoopt niet kent: Candy Crush is een spel waarbij je al schuivend puzzels op moet lossen, maar als je te veel fouten maakt kom je vast te zitten en kun je óf wachten, óf betalen om verder te mogen spelen.

Een ware goudmijn, maar blijkbaar zijn ze het bij King zat dat er anderen profiteren van het succes van Candy Crush: als je app het woord ‘Candy’ bevat kun je het verder vergeten met je app.

Candy Crush ontwikkelaar volgt voorbeeld van Zynga en Instagram

Zo werd Benjamin Hsu, ontwikkelaar van de app All Candy Casino Slots – Jewel Craze Connect: Big Blast Mania Land (inderdaad een samenraapsel van allerlei populaire App Store termen) te verstaan gegeven dat hij met ‘Candy Slots’ inbreuk pleegt op King’s handelsmerk ‘Candy’.

Het doet wel denken aan eerdere zaken, toen bijvoorbeeld Zynga, ontwikkelaar van onder meer FarmVille, met succes de app PyramidVille uit de App Store wist te verdrijven. Het zelfde geldt voor Instagram, dat niet langer toestaat dat apps ‘Insta’ of ‘Gram’ in hun naam gebruiken.

In principe een goede zaak, want de zoekresultaten worden er preciezer van. Aan de andere kant zullen er niet veel gebruikers zijn die zo’n namaak-app aanzien voor het echte spel. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat het mogelijk is om op een standaardwoord als ‘candy’ het alleenrecht te kunnen krijgen.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.