Een bril als iPhone-vervanger: de augmented reality-plannen van Apple en anderen
Michel van 't Klaphek

Augmented reality (AR): je hoort er steeds vaker over. Ook op iPhoned schrijven we regelmatig over de nieuwe techniek. Tijd voor een introductie in de augmented reality-toekomstplannen van Apple, Amazon, Facebook en Google.

Overzicht: augmented reality-plannen van Apple en andere techbedrijven

Begint je hoofd al te duizelen bij het horen van de term ‘augmented reality’? Je bent niet de enige. De term komt wellicht wat verwarrend over, maar is eigenlijk best overzichtelijk. Augmented betekent namelijk toegevoegd. We leven nu in een digitale maatschappij, met continu schermpjes om ons heen zoals iPhones en MacBooks.

augmented reality apple

AR doet niets anders dan de digitale wereld naar de ‘echte’ wereld brengen. Dit gebeurt bijvoorbeeld aan de hand van projecties. Een handig praktijkvoorbeeld is de IKEA Place-app. Hierin is het mogelijk om te kijken hoe een bureaustoel, kast of tafel in je meubilair past, zonder dat je naar de winkel hoeft. In plaats daarvan projecteer je het meubelstuk in je eigen woonkamer met je iPhone.

Het lijkt erop dat augmented reality dé nieuwe trend onder techbedrijven is. Sommige kenners denken zelfs dat de slimme brillen op den duur smartphones gaan vervangen. Hier zit wellicht wat in, want vrijwel alle grote bedrijven tonen interesse in augmented reality-brillen. Hierbij een overzicht.

Apple

Volgens geruchten brengt Apple zijn eerste AR-bril of -headset in 2022 uit. Dit apparaat lijkt volgens The Information, meestal een goed ingelichte website, op de Oculus Quest van Facebook. Wel zou het design iets strakker zijn. Bronnen die betrokken zijn bij de ontwikkeling stellen dat Apple lichte materialen en stoffen voor haar bril wil gebruiken.

Apple AR-bri release

Maar, dat is niet alles. Een jaar later, in 2023, zou Apple namelijk een lichtere augmented reality-bril willen uitbrengen. Deze zou comfortabel genoeg zijn om de hele dag te dragen. Over de specifieke functies is nog weinig bekend.

Lees verder over Apples augmented-reality headset

Facebook

Facebook verkoopt momenteel de Oculus Quest. Dit is geen augmented reality-bril, maar een virtual reality-headset. Deze plaatst geen digitaal laagje over de omgeving, maar neemt je mee naar een compleet digitale wereld waardoor je niet meer om je heen kunt kijken. Maar, volgens CNBC houdt het bedrijf van Mark Zuckerberg de AR-markt nauwlettend in de gaten.

Het bedrijf werkt volgens geruchten momenteel aan haar eerste augmented reality-headset. Deze heeft werktitel Orion en komt ergens tussen 2023 en 2025 uit. Over de mogelijkheden is nog weinig bekend, maar je kunt er zeker van zijn dat communicatie een belangrijke rol speelt. Facebook is immers eigenaar van het gelijknamige platform, Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp. Deze platforms worden in totaal door 2,5 miljard mensen gebruikt, dus de uitgangspositie van het bedrijf is uitstekend.

Ook handig: Tweestapsverificatie Instagram op 2 manieren te gebruiken: zo stel je het in

Google

De Google Glass is uiteindelijk geen verkoopsucces geworden, maar vindt wel aftrek bij zakelijke gebruikers. Afgelopen mei lanceerde het zoekbedrijf een vernieuwde versie. In de tussentijd bouwt Google verder aan ARCore, de tegenhanger van Apples ARKit. Hiermee kunnen ontwikkelaars ar-functies aan hun apps toevoegen. Verder is er nog weinig bekend over een Google ar-bril, maar je kunt er vanuit gaan dat men ermee bezig is.

Microsoft

Microsoft bracht onlangs de HoloLens 2 uit. Opvallend is dat een aangepaste versie hiervan wordt gebruikt door soldaten uit het Amerikaanse leger. Alhoewel natuurlijk niet alle details naar buiten mogen komen, weten we wel dat deze speciale uitvoering bijvoorbeeld de positie van vriendelijke soldaten laat zien. Ook kunnen militairen de aangepaste HoloLens tijdens trainingen gebruiken.

Verder is er over de augmented reality-plannen van Microsoft nog weinig bekend. Wel is het opvallend dat het bedrijf uit Redmond zich tot nog toe niet echt op de consumentenmarkt richt, maar (groot)zakelijke gebruikers aanspreekt. De bril wordt bijvoorbeeld ook door technici gebruikt. Zij kunnen op locatie een handleiding inzien. De HoloLens 2 kost 3500 dollar en is niet in Nederland verkrijgbaar.

augmented reality apple hololens 2 2

Outsiders: Amazon en Magic Leap

Net als bij IKEA kun je ook bij Amazon zien hoe een product uit de webshop er in het echt uitziet. Het warenhuis heeft echter nog geen concrete plannen over een AR-bril naar buiten gebracht. Wel verkoopt Amazon de Echo Frames: een bril met ingebouwde speaker en Alexa-spraakassistent, de tegenhanger van Siri.

Een andere mogelijke outsider in de wereld van augmented reality is Magic Leap. Dit bedrijf heeft inmiddels haar eerste headset gelanceerd met een adviesprijs van bijna 2300 dollar. Op deze bril kun je een hoop dingen doen waarvoor je normaal een iPhone of Mac gebruikt, zoals mailen en video’s afspelen. De bril sluit je niet af van de omgeving, maar voegt een digitale laag toe.

Zo kun je bijvoorbeeld op het schermpje de replay van een doelpunt bij het voetballen terugkijken. Er is nog weinig bekend over een opvolger van de Magic Leap One, zoals de eerste AR-bril heet. Wel weten we dat het bedrijf ruim 2,3 miljard dollar heeft opgehaald, dus een nieuw AR-product staat ongetwijfeld op de planning.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.