Apples aandeel in de zakelijke markt groeit dankzij iPad
Gijs Ettes

Uit onderzoek van Forrester is gebleken dat Apples aandeel in de zakelijke markt aan het toenemen is. In 2015 zal naar verwachting 11 procent van alle zakelijke uitgaven aan computers en tablets toe te schrijven zijn aan een Apple-product.

iPad Air Apples aandeelMomenteel zijn Apple-producten goed voor 8 procent van de totale zakelijke uitgaven aan computers en tablets. Gek genoeg rekent Forrester daartoe niet de iPhone, die de afgelopen jaren in grote getale zijn weg naar de zakenman en -vrouw heeft gevonden.

Toch hebben bijvoorbeeld de iPhone 5S en iPad ervoor gezorgd dat technische directeurs bij grote bedrijven zijn gaan nadenken over het ICT-beleid en het uitoefenen van werk met van huis meegebrachte laptops, tablets en smartphones (het zogenoemde Bring Your Own Device). Zo zijn er diverse organisaties die de iPhone en iPad hebben goedgekeurd voor hun medewerkers en zelfs apps bouwen om hun werk te vergemakkelijken.

Uit een recent onderzoek naar het tabletgebruik in Nederlands blijkt ook dat de tablet in de zakelijke markt is doorgebroken. Ruim de helft van alle ondervraagde bedrijven met tien of meer werknemers heeft tablets in huis. In 2012 gebruikte nog slechts 26 procent van de bedrijven een iPad of andere tablet. Vooral bij producerende en logistieke organisaties is een duidelijke stijging te zien, onder invloed van het BYOD-principe.

→ Lees meer over de populaire tablets van Apple: de iPad en iPad Mini.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.