’91 procent van de wereldwijde smartphone-winst gaat naar Apple’
Lars Paymans

Apples iPhone-verkopen lopen misschien terug, maar dat betekent nog lang niet dat het slecht gaat met het bedrijf. Een nieuw rapport van een analistenbureau laat zien dat de Apple winst Q3 2016 91 procent van de wereldwijde smartphonewinst betrof.

‘Apple winst q3 2016 onverminderd hoog’

Het onderzoek is afkomstig van Strategy Analytics, die vaker soortgelijke betrouwbare onderzoeken uitvoert. Hieruit blijkt dat Apple een recordaandeel van de wereldwijde smartphone-omzet binnensleept.

Apple winst q3 2016

91 procent van de winst zou in de zak van Apple verdwijnen, wat neerkomt op 8,5 miljard dollar van de in totaal 9 miljard dollar winst die werd gemaakt. Dit betekent dat Apples deel van de winst zo’n veertig keer hoger was dan haar grootste concurrent.

Opvallend is dat Samsung als grote concurrent van Apple nergens op de lijst te vinden is. In plaats daarvan zijn het vooral Chinese merken als Huawei, Vivo en Oppo die de top vier van dit onderzoek vullen. Strategy Analytics noemt Apples kwaliteit om prijzen te maximaliseren terwijl productiekosten laag blijven ‘enorm indrukwekkend’. Door deze balans te optimaliseren zou Apple deze ‘monsterwinst’ kunnen realiseren.

Prijzen maximaliseren, kosten minimaliseren

Dat neemt niet weg dat het aantal verkochte iPhones ieder jaar terugloopt vergeleken met het jaar ervoor. Dit maakt het natuurlijk extra bijzonder dat het bedrijf het nog steeds voor elkaar krijgt om deze torenhoge winst te boeken. Als de prijzen van de iPhones niet afnemen, maar het wel steeds goedkoper wordt om ze te maken, kan Apple zich immers best wat minder verkochte exemplaren veroorloven.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.