Apple stoot Fitbit van de troon als grootste wearables-merk
Lars Paymans

Apple maakt zelf verkoopcijfers van de Apple Watch niet bekend, maar een onderzoeksbureau doet dat wel. Voor het eerst blijkt de Watch het zo goed te doen, dat marktleider Fitbit plaats moet maken.

Apple Watch verkooprecord maakt Apple marktleider

Het rapport van Strategy Analytics (een betrouwbare partij op dit gebied) brengt de gehele wearablesmarkt in kaart. In het eerste kwartaal van 2017 groeide de markt met 21 procent, van 18,2 naar 22 miljoen verscheepte exemplaren in 2017. Apple was het bedrijf met de grootste groei, van 2,2 miljoen in Q1 2016 naar 3,5 miljoen in Q1 2017.

Apple Watch verkooprecord

Een groei van 59 procent, waardoor Apple in één klap 16 procent van de wereldwijde markt in handen heeft. Genoeg om marktleider Fitbit van de troon te stoten. Dit heeft echter net zo goed te maken met de flinke daling die Fitbit in heeft gezet. Van 4,5 miljoen in 2016, keldert het aantal verscheepte exemplaren nu naar 2,9 miljoen.

De onderzoekers stellen dat het merk te laat zou zijn begonnen met het ontwikkelen van een smartwatch. Het resultaat is dat Apple naar de eerste plek klimt, en Xiaomi de tweede plaats pakt.

Hoe Apple zo hard gegroeid is

Strategy Analytics koppelt Apples groei aan de sterke verkoop van de Apple Watch Series 2. “Dankzij een verbeterd design, intensieve marketing en een goede aanwezigheid in winkels”, aldus het bureau. De prijsverlaging van de eerste generatie Apple Watch zal ook een belangrijke rol hebben gespeeld.

Uiteraard besprak Apple-ceo Tim Cook tijdens het bekendmaken van de Apple kwartaalcijfers over de goede Apple Watch-verkopen. Opvallend genoeg maakt het bedrijf de exacte cijfers echter nog steeds niet bekend. In plaats daarvan valt de Watch in de categorie ‘overige producten’, samen met AirPods en de Apple TV.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.