‘Hoe de Apple Watch Samsung te slim af was door geduldig te wachten’
Lars Paymans

Nog lang voor de onthulling van de eerste Apple Watch, zette Samsung alles op alles om Apple voor te zijn op de wearablesmarkt. Zo verloren ze deze strijd dankzij de juiste Apple Watch timing.

‘Samsung wilde de Apple Watch voor zijn’

Een interessant artikel van Fast Company beschrijft hoe de strijd tussen Samsung en Apple voor de wearablesmarkt al jaren voor de eerste Apple Watch losbarstte. Dit begon al in 2011, toen het eerste gerucht opdook dat Apple interesse zou hebben in een smartwatch.

Apple Watch timing

Toen dit gerucht verscheen, stak Samsung direct de koppen bij elkaar om hier een antwoord op te verzinnen, zo schrijft Fast Company. Er werd gefocust op gezondheid, uit angst dat Apple anders direct een voorsprong zou nemen met geavanceerde gezondheidssensoren. Een bekende tactiek, want ook met de Galaxy Note 7 wilde Samsung koste wat kost de iPhone 7 voor zijn, met alle gevolgen van dien.

“Samsungs topmannen wilden dat Samsung eerder zou zijn dan Apple met hun product”, aldus de bronnen. “De aankondiging moest en zou plaatsvinden voor die van de Apple Watch.” Daarom organiseerde Samsung in mei 2014 een event een week voor WWDC 2014. Hier werd de Simband onthuld, een wearable waar verschillende gezondheidssensoren aan toegevoegd konden worden.

Apple onthulde de Watch echter niet op WWDC 2014, maar wachtte ermee tot september dat jaar. Ondertussen ging Samsung verder met het ontwikkelen van de Simband, wat destijds niet meer was dan een simpel prototype. “Na de onthulling van de Apple Watch ging de lucht uit de banden van het project”, vertelt een anonieme medewerker van Samsung. “Het project had ineens geen reden meer om te bestaan.” Uiteindelijk zou de Simband er nooit komen, al werkt een klein team er schijnbaar nog steeds aan.

Het belang van de juiste timing

Deze situatie laat goed zien hoe belangrijk timing is als het op productlanceringen aankomt. Zo bleek vanochtend nog dat Apple bewust een afwachtende houding aanneemt met de AR-bril van het bedrijf. Apple zou lessen getrokken hebben uit de lancering van de eerste Apple Watch, en eerst augmented reality op de iPhone willen lanceren. Pas als er vervolgens voldoende software-ondersteuning is, zou er een Apple AR-bril naast uitbrengen.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.