Deze 5 sportfuncties ontbreken er nog aan de Apple Watch
Erwin Vogelaar

De Apple Watch is een fantastische compagnon voor tijdens het sporten, maar het kan nog beter. Deze sportfuncties ontbreken volgens ons nog op de Watch.

Deze Apple Watch sportfuncties ontbreken nog

Met de Apple Watch heb je niet alleen al je berichtjes, muziek en talloze apps, maar ook een ideale sportpartner om je pols. De smartwatch houdt je verschillende work-outs bij, meet je hartslag, afstand en meer. Elke nieuwe versie van het horloge voegt nieuwe mogelijkheden toe, maar toch hebben we nog een wensenlijst met functies voor tijdens het sporten.

1. Stappenteller op scherm plaatsen

Het is nog niet mogelijk om je gemaakte stappen standaard op het scherm te zetten. Apple maakt gebruik van zijn activiteitscirkels en rekent je beweging via het aantal calorieën die je verbrandt. Er zijn echter ook mensen die elke dag een bepaald stappendoel willen bereiken. Via een omweg is het mogelijk om je stappen op het scherm te plaatsen, maar hier moet je extra voor betalen en dan worden de stappen ook nog eens niet realtime weergegeven.

Lees ook onze tip: Zo plaats je een stappenteller op het scherm van je Apple Watch

2. Vrienden uitdagen

De Apple Watch heeft verschillende uitdagingen om je aan het bewegen te brengen en je kunt vrienden maken, maar het is niet mogelijk om je vrienden uit te dagen. Dat is bijvoorbeeld bij Fitbit wel het geval. In de Fitbit-app is het mogelijk om bijvoorbeeld een weekuitdaging of weekenduitdaging te starten, waarbij je een wedstrijdje met je vrienden aangaat voor de meeste stappen.

Dit werkt goed om je te motiveren om nog net wat extra stappen te zetten. Daarnaast zou het delen van je activiteiten met vrienden ook verbeterd kunnen worden. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om aan te geven welke notificaties je wil ontvangen.

apple watch sportfuncties

3. Work-outs automatisch tracken

Met een Apple Watch om je pols start je via de work-outs-app een work-out en vervolgens kun je gaan rennen, fietsen of wat anders doen. Sommige fitnesstrackers kunnen workouts echter automatisch herkennen. Dat is best handig. Zo hoef je nergens meer aan te denken als je start met sporten.

4. Je hydratieniveau meten

Er bestaat al een wearable die in realtime je hydratieniveau bijhoudt. Dat is bijzonder handig voor tijdens het sporten, omdat je op deze manier weet wanneer je weer water moet drinken. Je weet wat ze zeggen: als je dorst hebt, dan heb je eigenlijk al te lang gewacht met drinken. Zo’n meting via de Apple Watch kan je helpen constant gehydrateerd te blijven en optimaal te presteren.

5. Je glucoseniveau meten

Net als water, zou het meten van je glucoselevel handig zijn voor duursporters. Het meten van je glucoselevel is namelijk niet alleen nodig voor diabetespatiënten, maar is ook voor sporters ideaal om te weten wanneer ze weer moeten eten om optimaal te presteren.

Zo gebruik je de Activiteit-app van Apple

Via de Apple Watch en de Activiteit-app kun je een hoop sportactiviteiten bijhouden. Vind je het nog een beetje ingewikkeld? Geen nood. We leggen in onze gids uit hoe je de Activiteit-app gebruikt. Inclusief notificaties, work-outs, je geschiedenis en het delen van je prestaties.

Twijfel je nog over de koop van een Apple Watch of fitnesstracker? We leggen de voordelen en nadelen van beide keuzes uit.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.