‘Apple moet Fitbit voor zich dulden op wearablemarkt’
Wouter Nijsen

De markt voor wearables is het afgelopen jaar enorm gegroeid, maar Apple is niet de grootste speler. Fitbit blijft marktleider, al is het verschil met het bedrijf uit Cupertino niet enorm groot.

Apple Watch populariteit

Dat blijkt uit cijfers die vandaag door marktanalist IDC zijn gepubliceerd. In het derde kwartaal van 2015 werden volgens IDC 21 miljoen wearables, waaronder smartwatches en fitnesstrackers, verscheept. Dat is een flinke groei ten opzichte van vorig jaar; toen werden er circa 7,1 miljoen wearables verscheept.

Met 4,7 miljoen verscheepte wearables is Fitbit het grootste, al wordt het gat met Apple steeds kleiner. Het bedrijf uit Cupertino verscheepte 3,9 miljoen wearables. Een knappe prestatie, zeker als je bedenkt dat de Apple Watch pas sinds april dit jaar wordt verkocht.

apple watch achtergrond

Het Chinese Xiaomi staat op plaats drie, waarbij de 15 dollar kostende Mi Band het meest werd verkocht. Opvallend is dat bedrijven als Samsung en Pebble niet in de top 5 voorkomen. Plaats vier en vijf worden namelijk ingenomen door respectievelijk Garmin en BBM.

Meer over de Apple Watch

Hoewel in een relatief korte tijd er flink wat exemplaren van de Apple Watch zijn verscheept, zijn er ook mensen die na een tijdje stoppen met het dragen van de wearable. Uit recent onderzoek blijkt dat de meeste mensen de Watch niet meer dragen omdat zij niet genoeg waarde zien om het horloge aan de pols te hangen. Ook vindt een gedeelte de Apple Watch te traag en de accuduur te beperkt.

Er geruchten dat Apple bezig is met een opvolger voor de Apple Watch. Het tweede slimme horloge zou dunner en krachtiger worden en volgend jaar worden uitgebracht. Mogelijk beschikt de smartwatch over een grotere accu, maar het design is waarschijnlijk ongewijzigd.

Lees meer over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.