Waarom Apple voorlopig de smartwatchmarkt blijft leiden
Anne Kregting

Dit jaar heeft Apple ongeveer 13 miljoen Apple Watch-exemplaren verkocht. De verwachting is dat dit aantal in 2019 is gegroeid tot maar liefst 45,2 miljoen exemplaren, waarmee Apple de smartwatchmarkt blijft leiden.

Dat stelt in ieder geval marktanalist IDC op basis van de verwachte verkoopcijfers van 2015, voor 2016 en groei in de komende jaren. Voorspeld wordt een stijging van 44 procent van het totaal aantal verkochte wearables in 2016 (111,1 miljoen) ten opzichte van 2015 (80 miljoen). Dit aantal zal in 2019 gegroeid zijn tot 214,6 miljoen, waarvan 88,3 miljoen stuks smartwatches zullen zijn. Apple is en blijft voorlopig de marktleider met een aandeel van 61,3 procent.

Apple Watch marktaandeel

Apple heeft op dit moment het grootste marktaandeel in handen en zal dit ook blijven behouden. Zo kopten wij in 2015 onder meer Apple Watch blijft komende jaren leider op smartwatch-markt en Apple Watch stoot marktleider Fitbit van de troon. Dat is voornamelijk te danken aan de grote achterban die trouw blijft aan Apples eigen producten en niet snel overstapt naar andere merken.

De Apple Watch heeft voldoende ruimte om te groeien

Verder nemen de mogelijkheden van de Apple Watch fors toe dankzij de groei van zowel native apps als applicaties van derden. Ook betekende het onlangs gelanceerde watchOS 2 een forse verbetering. Hoewel IDC constateert dat er nog veel door te ontwikkelen valt aan Apples slimme horloge, ziet de analist ook dat het apparaat genoeg ruimte heeft om te groeien in de komende jaren. Naar verwachting brengt Apple in de eerste helft van 2016 de Apple Watch Series 2 met nieuwe mogelijkheden uit.

Concurrent Android Wear

Directe concurrent is Android Wear, waarvan het marktaandeel in de komende jaren dichterbij dat van Apple zal komen. Het aantal smartwatches met Googles besturingssysteem groeit de komende vier jaar van 3,3 miljoen naar 34,4 miljoen exemplaren in 2019. Het grote voordeel van Android Wear is tegelijkertijd het grote nadeel: iedere fabrikant kan in principe het besturingssysteem gebruiken op zijn smartwatch en zelf bepalen welke prijs en kwaliteit wordt gehanteerd.

IDC verwacht tot slot dat Pebble en Samsungs Tizen het moeten afleggen tegen Android Wear en de Apple Watch. Eerstgenoemde zal echter nog steeds een betaalbaar alternatief blijven wanneer je wel een smartwatch om je pols wilt, maar niet te diep in je portemonnee wilt tasten.

Hoe denk jij dat watchOS en Android Wear zich zullen ontwikkelen? Laat het weten in de comments.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.