4 manieren waarop de Apple Watch helpt om fit te worden
Rutger Otto

De smartwatch van Apple kan allerlei zaken rondom gezondheid en fitness monitoren. Maar wat kun je er allemaal precies mee? Wij zetten in 4 punten uiteen wat we erover weten.

Apple Watch gezondheid

Apple besteedde tijdens het Spring Forward-event, waarbij meer informatie over de Apple Watch uit de doeken werd gedaan, vrij veel aandacht aan de gezondheid-functies van het apparaat. Model Christy Turlington Burns werd op het podium uitgenodigd. Niet alleen om te laten zien dat Apple Watch een fashion-accessoire is, maar ook omdat zij voor de marathon van Londen traint.

Ze bereidt zich voor op de wedstrijd met een Apple Watch en schrijft daarover wekelijks een blog op de Amerikaanse website van Apple. Tijdens het event was een filmpje te zien over hoe Burns de Apple Watch hiervoor gebruikt. Het belangrijkste: motivatie. Daarover later meer.

1. De Activiteit-app

Iedereen die iOS 8.2 heeft geïnstalleerd op zijn iPhone, heeft het app-icoon voor de Apple Watch al gezien. Die app zorgt ervoor dat je instellingen van de Apple Watch kan veranderen en dat je apps voor de smartwatch kan downloaden. Wat je echter niet ziet, is een Activiteit-app. Deze verschijnt pas als je een Apple Watch koppelt aan de iPhone, zo ontdekte ontwikkelaar Hamza Sood, die iOS 8.2 onderzocht.

apple watch activiteit-appVolgens hem komt de app automatisch op je homescreen als je een Apple Watch met je iPhone hebt verbonden. Vervolgens moet je de Activiteit-functies op de Watch installeren en wordt de app bruikbaar.

De Activiteit-app toont een cirkel met drie banen op de Apple Watch in rood, groen en blauw. Deze tonen je dagelijkse activiteit in een overzicht. De ring voor Bewegen toont hoeveel actieve calorieën je die dag hebt verbrand, de ring voor Trainen toont hoeveel minuten je die dag hebt bewogen en de ring voor Staan meldt hoe vaak je even bent gaan staan om het zitten te doorbreken. Het doel is om alle ringen elke dag vol te krijgen.

De Apple Watch is een persoonlijke coach die je aanmoedigt en beloont

2. De Apple Watch motiveert

Door de ringen te tonen, hoopt Apple zijn gebruikers te motiveren om meer te bewegen. Op de website schrijft het bedrijf: “Elke beweging die je maakt is een stap in de goede richting”. De smartwatch kan je elke dag een nieuw doel geven, gebaseerd op je recente bewegingsgeschiedenis. Dat kun je overigens ook zelf aanpassen. Volgens Apple is het goed om elke week kleine verbeteringen te behalen, zodat je steeds fitter wordt.apple watch gezondheid 1

Door elke dag de ringen vol te krijgen, blijf je als gebruiker gemotiveerd, hoopt Apple. Stel dat je de ring voor Trainen nog een klein stukje mist om helemaal gevuld te zijn, dan hoopt het bedrijf dat je nog een klein stukje gaat lopen om het doel te halen. Verbeter je persoonlijke records of lever je andere prestaties, dan kun je daarvoor badges verzamelen, wat eveneens als aanmoediging werkt.

3. De Workout-app

Op de Apple Watch-app is een Workout-app te vinden die je helpt bij de populairste sporten: hardlopen, wandelen en fietsen. Tijdens je workout kun je op de app verschillende gegevens zien over je prestaties, zoals de tijd, afstand, calorieën en snelheid. Ook kun je steeds doelen stellen en onderweg aangemoedigd worden door de wearable (‘Alweer een kilometer!’).

De resultaten van de training worden opgeteld bij je dagelijkse activiteit en meegenomen in een wekelijks overzicht.

apple watch gezondheid

4. Koppel met iPhone voor resultaat

In het filmpje over Christy Turlington Burns zie je haar met een iPhone om de arm hardlopen. De Apple Watch heeft de iPhone nodig om bepaalde zaken te kunnen meten. Zo kun je alleen gps inschakelen als de Watch gekoppeld is aan je iPhone, want de wearable beschikt zelf niet over een gps-module. Daarmee krijg je een betrouwbare meting van je buitenactiviteiten en kun je zien waar je geweest bent.

Als je klaar bent met sporten, stap je met Apple Watch en al onder de douche

Wel heeft de Apple Watch een hartslagsensor die je hartslag constant kan meten. Dat is handig voor als je bijvoorbeeld aan het hardlopen bent op basis van je hartslag. Daarnaast is er een versnellingsmeter aan boord, die meet wanneer je hardloopt of wandelt en de verbrande calorieën berekent.

Met de Apple Watch heb je in principe geen fitnessband of sporthorloge meer nodig. Dat is precies wat Apple wil. “Het ideale sporthorloge is een horloge dat je nooit af hoeft te doen”, schrijft het bedrijf op de website. Daar kan het wel eens gelijk in hebben. En als je flink bezweten bent, stap je gewoon met Apple Watch en al onder de douche, want hij is ook bestand tegen water.

Lees meer over de Apple Watch

Waarom zou je eigenlijk een Apple Watch aanschaffen? Lees het in dit opinie-artikel en geef je mening. Wil je de Apple Watch kopen, dan kun je alles lezen over de prijzen en verkrijgbaarheid van het horloge.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.