Apple richt zich op digitale tijdschriftenmarkt met grote overname
Lars Paymans

Na muziek en films heeft Apple zijn oog laten vallen op een andere grote entertainmentmarkt: met de Apple Texture-overname stort het bedrijf zich in de markt van digitale tijdschriften.

Apple Texture-overname uitgelegd

Apples Eddy Cue laat in een verklaring weten dat het bedrijf Texture overneemt, een grote dienst die digitale tijdschriften uitgeeft. Hierdoor krijgt Apple van de één op de andere dag een grote collectie aan tijdschriften in handen, afkomstig van verschillende uitgevers.

Apple Texture

Je kunt Texture het best vergelijken met het Nederlandse Blendle. Voor 10 dollar per maand geeft de dienst je toegang tot meer dan 200 tijdschriften over uiteenlopende onderwerpen. Deze kun je voor het vaste bedrag onbeperkt lezen, net zoals je met Apple Music onbeperkt muziek luistert.

Cue legt na de aankondiging kort uit wat de overname voor hem zo belangrijk maakt. “We zetten ons in voor kwaliteitsjournalistiek, van bronnen die we kunnen vertrouwen”, zo legt hij uit. “Hierdoor geven we tijdschriften de kans om prachtig ontworpen en meeslepende verhalen te blijven maken.”

Wat gaat Apple met Texture doen?

De grote vraag is nu wat Apple precies van plan is met Texture. Wordt het een soortgelijke overname als de Workflow-app, die gewoon blijft bestaan? Of stopt Texture binnenkort en onthult Apple zijn eigen dienst voor digitale tijdschriften? Zo werkt de dienst nu naast iOS ook nog op Android en ChromeOS.

Wat de uitkomst ook is, het is wederom een belangrijke stap om minder op tech en meer op diensten te focussen. Met de App Store en Apple Music ziet Apple de inkomsten in deze categorie ieder kwartaal harder stijgen, en met een eigen tv-dienst en nu ook een tijdschriftenplatform op komst zal die groei voorlopig nog niet stoppen.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.