Opinie: Apple heeft meer dan grote namen nodig voor zijn tv-dienst
Erwin Vogelaar

Apple klust hard aan zijn eigen televisiedienst. De nieuwtjes over komende series volgen elkaar in een rap tempo op. Recentelijk werd zelfs duidelijk dat Oprah Winfrey een deal heeft met Apple, maar het bedrijf heeft echt meer dan alleen grote namen nodig.

Apple televisiedienst heeft meer dan grote namen nodig

Er is nog weinig informatie over bekend, maar Apple heeft Oprah Winfrey aan zich weten te binden voor zijn komende tv-dienst. Oprah staat mogelijk aan het roer van nieuwe series, documentaires en films. Eerder heeft Apple al namen als M. Night Shyamalan, Dr. Dre en Kristen Wiig aangetrokken. Dat kan niet misgaan toch?

Apple gaat de concurrentie aan met andere grote partijen die televisieseries maken. De grootste is natuurlijk Netflix, maar de seriediensten van Amazon en Hulu doen ook goede zaken. Mensen sluiten een abonnement bij deze diensten af als het aanbod goed genoeg is. Is er niet genoeg te zien? Dan haken ze af. Is de kwaliteit niet goed genoeg? Dan haken ze ook af.

Lees ook ons overzicht: Het complete Apple TV-dienst aanbod tot nu toe

Kijkcijfers belangrijk

Voorheen was Netflix nog een plek waar iedereen series kon maken. Het bedrijf had toen nog het romantische idee dat elke productie uiteindelijk wel een publiek zou vinden. Zelfs als de kijkcijfers niet direct hoog genoeg waren. Vandaag de dag worden series om de haverklap geannuleerd, omdat er simpelweg niet goed genoeg naar wordt gekeken. Het is een harde industrie waar Apple instapt.

apple televisiedienst

Mensen komen wellicht soms bij deze diensten uit door de bekende namen, maar ze blijven door de kwaliteit van de series. Apple probeert daarom mensen bij zich te binden die voorheen succes hadden met hun series of films. Zoals Loren Bouchard, bekend van Bob’s Burgers, M. Night Shyamalan van The Sixth Sense en Ronald D. Moore van Battlestar Galactica. Dat klinkt goed, maar er zijn toch een paar redenen waarom we sceptisch zijn.

Het verleden

Allereerst door Apples verleden rond televisieseries. Toen het bedrijf afgelopen jaren televisieseries begon te maken, leverde dat niet veel kwaliteit op. Neem Planet of the Apps. Apple had onder andere Gwyneth Paltrow, will.i.am en Jessica Alba gestrikt om een show rond app-ideeën te maken. De kwaliteit van de serie viel echter vies tegen.

Hetzelfde geldt voor Carpool Karaoke. De hitserie van James Corden werkte een stuk minder goed bij Apple. Deels omdat James Corden werd vervangen door andere celebs, waardoor de afleveringen een bepaalde chemie missen. Wat ook niet helpt is dat alle andere afleveringen van Carpool Karaoke, gemaakt voor The Late Show, gewoon gratis via YouTube zijn te bekijken. Het seizoen van Apple zit verstopt in Apple Music.

Te clean

Een volgend probleem is de manier waarop Apple denkt over het maken van tv-series. De release van het eerste seizoen van Carpool Karaoke zou vertraagd zijn, omdat Apple er voor moest zorgen dat alles netter werd. Er zou ruwe taal en verwijzingen naar vaginale hygiëne zijn verwijderd.

Als er iets is wat de meest succesvolle series gemeen hebben, is dat ze niet schuwen om heftige taal of beelden te laten zien. Denk aan de succesvolle actuele series zoals Game of Thrones, The Walking Dead, House of Cards en The Handmaid’s Tale. Hoe beroerd zouden deze series zijn als eerst alle nare taal en beelden verwijderd zouden worden, om het voor een zo breed mogelijke doelgroep geschikt te maken?

Edgy

De acteurs die door Apple worden aangetrokken, hebben ook stuk voor stuk zo’n veilig familiegevoel. Mensen zoals Reese Witherspoon, Jennifer Aniston, Kristen Wiig en uiteraard Oprah Winfrey hebben nog nooit iets verkeerds gezegd en gedaan. Dat zegt veel over hoe Apple wil dat zijn tv-dienst te boeken staat. Het moet zo strak en netjes zijn als het design van zijn producten.

We hopen uiteraard dat het bedrijf uit Cupertino een stapel prachtige shows neerzet, maar we zijn sceptisch. Familievriendelijk is uiteraard niet hetzelfde als slechte kwaliteit, maar als Apple echt de concurrentie wil aangaan en mensen wil overhalen om een abonnement af te sluiten, dan moet het bedrijf zich van een meer edgy kant laten zien dan het ooit heeft gedaan.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.