Apple is nog steeds marktleider wat tablets betreft, maar voelt de hete adem van Samsung in de nek. Uit cijfers van IDC blijkt dat Apple in het eerste kwartaal van dit jaar 16,4 miljoen tablets verscheepte, een daling van 16,1 procent. Samsung noteerde in dezelfde periode een groei van 32 procent en verscheepte 11,2 miljoen tablets.
Lees verder na de advertentie.
Er gaan dus nog steeds meer iPads over de toonbank dan Galaxy Tab’s, maar aan Apples monopolie op de tabletmarkt lijkt langzaam een einde te komen. Verwacht wordt dat het aandeel van Apple de komende maanden verder daalt, aangezien Samsung met de Galaxy Tab 4-serie een nieuwe reeks budgettablets uitbrengt. Nieuwe versies van de iPad verschijnen waarschijnlijk pas in het najaar.
De totale tabletmarkt was in het eerste kwartaal van 2014 goed voor 50,4 miljoen exemplaren, maar de groei bleef steken op 3,9 procent. Apple en Samsung voeren daarbij de top 5 van populairste tabletmerken aan. Op afstand volgen Asus (5 procent), Lenovo (4,1 procent) en Amazon (1,9 procent), maar alleen Lenovo noteerde de afgelopen periode groei. Het Chinese bedrijf verscheepte ruim 220 procent meer tablets dan een jaar eerder en zag het marktaandeel ruim verdrievoudigen.
Op zoek naar een nieuwe iPad of Android-tablet? Check deze link voor de beste aanbiedingen.