Op deze 5 manieren maakt Apple haar winkels klaar voor de toekomst
Michel van 't Klaphek

Apple Stores worden de komende jaren flink vernieuwd. Zo komen er minder winkels bij, maar worden ze wel steeds groter. Dit is hoe de toekomst van Apple Stores eruitziet.

Lees verder na de advertentie.

Advertenties en adblockers

Je ziet deze tekst omdat je een adblocker gebruikt en onze advertenties blokkeert. Dat vinden we jammer, want die advertenties hebben we nodig om onze onafhankelijke artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!

Apple Store toekomst: 5 veranderingen

Steeds meer steden bouwen leegstaande winkelpanden om naar woningen. We kopen steeds minder vaak in ‘echte winkels’, maar liever online. Het is daarom opvallend dat Apple juist in deze tijden volop gelooft in de kracht van fysieke winkels. Het bedrijf opent de ene na de andere ‘flagship’-store, ondanks de dalende iPhone-verkoop. In een interview met Vogue Business doet Angela Ahrendts, hoofd van Apples winkeldivisie, uit de doeken hoe de toekomst van Apple Stores eruitziet.

1. Minder winkels, wel groter

Ahrendts steekt van wal door te zeggen dat het bedrijf een ‘duurzame relatie’ met consumenten wil opbouwen. Het gaat niet per se om de kwantiteit van winkels, maar om de kwaliteit.

Apple Store toekomst 1

Apple opent daardoor steeds vaker zogenoemde flagship-stores. Dit zijn groots opgezette winkels die de waarden van het bedrijf benadrukken. ‘In deze winkels krijg je de volledige Apple-ervaring’, aldus de winkeldeskundige. Dit betekent dat klanten onder meer kunnen genieten van presentaties, muziekoptredens en speciale acties. De Amsterdamse Apple Store is zo’n vlaggenschipwinkel.

2. Online en offline gemixt

Volgens Ahrendts hebben traditionele winkelketens er een zooitje van gemaakt. Ze gebruiken hun winkels volgens haar niet op de goede manier en hebben zo een ‘retail-tragedie’ veroorzaakt. Apple gaat het daarom anders aanpakken.

Zo wordt offline en online gemixt. In de onlangs geopende winkel in een voormalig bibliotheek in Washington DC zitten bijvoorbeeld sensoren in de muren. Zo ‘weet’ Apple wanneer je de winkel bezoekt door je iPhone te scannen.

Apple Store toekomst workshops leerlingen

Wanneer je de App Store op je telefoon opent krijg je bijvoorbeeld een speciaal welkomstscherm te zien. Ook kun je aankopen direct met je iPhone betalen, waardoor je niet in de rij hoeft te staan. ‘Winkels moeten levend aanvoelen, en geen lege, tweedimensionale dozen zijn’, aldus Ahrendts. In de toekomst worden offline en online nog meer met elkaar gemixt, al zegt ze niet hoe.

3. Meer leven in de brouwerij

Hierop voortbordurend wil het bedrijf uit Cupertino dat er meer activiteiten gaan plaatsvinden, bijvoorbeeld door het organiseren van workshops. In de Verenigde Staten is het al mogelijk om een schoolreisje naar de lokale Apple Store te sturen.

De kinderen leren vervolgens programmeren en maken ter afsluiting een eigen app. Ook werkt Apple in Amerika samen met enkele scholen, door leerlingen bijvoorbeeld lessen in vormgeving en design te geven. Ze leren onder meer tekenen op een iPad met een Apple Pencil.

Hierbij volgt Apple volgens Ahrendts een bekende uitspraak van wijlen Steve Jobs op: ‘Het is niet onze taak om spullen te verkopen. Het is onze baan om mensen hun leven te verrijken door middel van onderwijs.’

4. Winkels verbinden

Apple wil niet alleen een relatie met klanten opbouwen, maar ook de band tussen het winkelpersoneel aanhalen. Momenteel werken er wereldwijd zo’n 70.000 mensen in de winkels, verspreid over tientallen landen. Het bedrijf heeft daarom twee apps gemaakt om taal- en cultuurverschillen te overbruggen.

Al het Apple-winkelpersoneel begint aan hun dienst met ‘Hello’, waarin de belangrijkste feiten van die dag worden aangekondigd. Wanneer Apple bijvoorbeeld een reparatieprogramma is gestart voor een bepaalde iPhone, staat dat in deze app zodat men op de hoogte is.

Apple Store toekomst 3

De tweede app, ‘Loop’, is het interne sociale netwerk van het bedrijf. Medewerkers kunnen hierin met elkaar chatten, filmpjes delen en elkaar volgen. Ahrendts: ‘Wanneer Tom in de Apple Store in Londen bijvoorbeeld veel meer iPhones verkoopt dan de rest van het personeel, kan hij met een kort filmpje zijn ‘geheim verklappen’ aan alle medewerkers wereldwijd.’

Ook interessant: Apple Q1 2019 kwartaalcijfers: 6 dingen die je moet weten

5. Geld verdienen niet het belangrijkste

De winkeldeskundige nuanceert de uitspraak echter direct door aan te geven dat geld verdienen niet het belangrijkste doel is voor Apple. Sterker nog, winkels hoeven helemaal niet winstgevend te zijn. Ahrendts vindt het vooral belangrijk dat ze wat toevoegen aan het merk Apple.

‘De afgelopen jaren heb ik de denkwijze binnen het bedrijf aangepast. We kijken niet langer per winkel hoeveel het pand per vierkante meter oplevert, maar naar het geheel’, aldus de topvrouw. ‘Je moet offline en online als een geheel zien: één klant, één merk.’

‘Wanneer iemand online bestelt en zijn of haar iPhone, MacBook of accessoire in de winkel ophaalt, gaat de webshop er met de winst vandoor. Dit terwijl het winkelpersoneel het harde werk doet’, besluit Ahrendts.

Volg het laatste nieuws over Apple Store

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.