‘Apple retourneerde 8 miljoen iPhones wegens slechte kwaliteit’
Wouter Nijsen

Apple heeft een partij van 8 miljoen iPhones naar fabrikant Foxconn geretourneerd omdat de kwaliteit van de toestellen niet in orde was. De retourzending zou op 15 maart naar Foxconn zijn verzonden.

Dat meldt China Business Journal op basis van een anonieme bron binnen Foxconn, de grootste iPhone-producent van Apple. De iPhones die zijn geretourneerd functioneerden niet naar behoren of hadden uiterlijke gebreken.

Apple en Foxconn

De fout zou Foxconn zo’n 150 miljoen dollar kosten, want alle iPhones moeten in de betreffende fabriek gerepareerd worden om vervolgens weer in de verkoop te gaan. Een woordvoerder van Foxconn meldt dat de gegeven aantallen niet juist zijn en weigert verder commentaar te geven.

Het is niet precies duidelijk om welk iPhone-model het gaat. Ook oudere iPhone-modellen worden nog door Foxconn gefabriceerd, maar het lijkt zeer waarschijnlijk dat de iPhone 5 de productie- en kwaliteitsproblemen veroorzaakt. Het toestel is met zijn dunne en strakke design een flinke uitdaging voor Foxconn. De iPhone-fabrikant had al eerder problemen met de productie van de iPhone 5.

Foxconn heeft recent de productiecapaciteit voor de release van de volgende iPhone verhoogd. Het bedrijf neemt elke week meer dan 10.000 nieuwe werknemers aan. De vroege productie kan duiden op een eveneens vroege release van de nieuwe iPhone.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.