Waarom Apple niet wil dat jij je iPhone of iPad zelf repareert
Lars Paymans

Apple vecht al jaren tegen het recht op reparatie, een set met regels die ervoor moet zorgen dat iedereen zijn of haar smartphone op eigen houtje kan repareren. Maar waarom is Apple hier zo’n felle tegenstander van?

Waarom Apple het recht op reparatie aanvecht

Het lijkt een eindeloze strijd te zijn: bedrijven die een recht op reparatie bij wet willen invoeren, en Apple en andere techbedrijven die zich hier met man en macht tegen verzetten.

Nu deze discussie weer oplaait in Californië komen we meer te weten over Apples argument om deze wetgeving tegen te houden. Motherboard schrijft dat Apple tegen rechters zegt bang te zijn dat consumenten zichzelf bezeren als ze eigenhandig hun apparaten gaan repareren.

Apple recht op reparatie

Volgens het bedrijf uit Cupertino lopen consumenten het gevaar dat ze bijvoorbeeld de accu lekprikken. Apple zou de binnenkant van een iPhone hebben getoond en per onderdeel hebben aangegeven waar het allemaal fout kan gaan. Dit meldt Motherboard op basis van een anonieme bron die bij deze bijeenkomst aanwezig was.

Het is geen verrassing dat Apple zich ook hier weer uitspreekt tegen een dergelijke wetgeving. De iPhone, Mac en iPad staan bekend om de grote hoeveelheid kleine schroefjes en vastgelijmde onderdelen, die het zelfstandig repareren nagenoeg onmogelijk maken. Dat weerhoudt talloze derde partijen echter niet om alsnog met een eigen reparatiedienst te komen.

In een reactie laat Nathan Proctor, één van de voorvechters voor dit recht op reparatie, weten dat hij Apples argument onzin vindt. “We weten dat miljoenen mensen hun apparaten zelf al jaren repareren. En een nog veel grotere groep brengt zijn elektronica naar onafhankelijke reparatiewinkels.”

Mocht een dergelijke wetgeving er komen, dan is Apple verplicht om reparatie-onderdelen, gereedschap en de benodigde informatie openbaar te maken die nodig is om Apple-apparaten op te lappen.

Mogelijke alternatieve motieven van Apple

Veel voorstanders van deze wet denken dan ook dat Apple vooral bang is om deze informatie en onderdelen uit handen te geven, waardoor het makkelijker wordt om iPhones na te maken. Ook verdient Apple zelf geld met het repareren van defecte apparaten. Apples argument om de consument te beschermen, is volgens deze tegenstanders dan ook vooral een manier voor Apple om zijn eigen portemonnee te beschermen.

Wil je meer weten over het zelf oplappen van een kapotte iPhone? Check dan eerst onze reparatie-FAQ waarin we de vijf belangrijkste vragen hierover beantwoorden en lees daarna onze gids met acht onmisbare tips voor iedere doe-het-zelver.

Meer nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.