De nieuwe iPhone 16e nu tijdelijk tot €250 inruilkorting!

Apple-topman: ‘Hoge prijzen van onze producten niet puur voor winst’

25 februari 2019, 13:09
2 min leestijd
Apple-topman: ‘Hoge prijzen van onze producten niet puur voor winst’

De hoge prijzen van iPhones en Macs zijn een veelgehoorde klacht van gebruikers. Apple-topman Jeff Williams zegt dat het bedrijf hier zich bewust van is, maar de kwestie complexer is dan veel mensen denken.

Lees verder na de advertentie.

Is zo’n hoge winstmarge nog haalbaar voor Apple?

Jeff Williams is de Chief Operations Officier (COO) bij Apple. Hij gaf afgelopen vrijdag een presentatie op de Elon University, waarin hij onder meer inging op hoe hij in 1998 bij Apple aan de slag ging.

Apple producten duurder

Tijdens de presentatie kregen studenten ook de gelegenheid om vragen te stellen. Daar kreeg Williams de vraag of Apple van plan was om de prijzen te verlagen, nu de verkoop terugloopt en de marges op producten zo groot zijn. De student stelde dat uit rapporten van analisten blijkt dat Apple per product relatief gezien erg veel winst opstrijkt.

Williams zegt het niet eens te zijn met deze rapporten: “Sinds ik bij Apple werkt zijn dit soort verslagen iets waar ik me altijd aan geërgerd heb.” Volgens de COO houden de analisten geen rekening met allerlei extra kostenposten die Apple maakt. “Analisten begrijpen nog steeds niet wat we doen en hoeveel aandacht en tijd we schenken aan het optimaliseren van onze producten”, legt hij uit.

Een complexer probleem dan analisten doen vermoeden

Als voorbeeld noemt hij de activiteitssensoren in de Apple Watch. Alleen voor dit onderdeel heeft Apple een speciaal laboratorium gebouwd met veertig verpleegkundigen en waar tienduizend mensen aan tests deelgenomen hebben. Dat soort zaken worden vaak buiten beschouwing gelaten door analisten, maar hebben volgens Williams wel invloed op de prijs van een product.

Toch geeft hij toe dat het een onderwerp is waar Apple zich bewust van is en waar ze aandacht aan schenken. “We zijn er ons zeker bewust van. We willen geen bedrijf zijn dat alleen voor de elite bedoeld is, we zijn er voor iedereen.” Dat is volgens de topman ook één van de redenen dat Apple zo actief bezig is om in ontwikkelingslanden voet aan de grond te krijgen.

De vraag van de student komt op een belangrijk moment voor Apple. Voor het eerst loopt de verkoop van de iPhone terug, waardoor Apple zou overwegen om de prijzen van de smartphones naar beneden bij te stellen. Dit is al het geval in China, maar andere markten zouden volgens geruchten ook kunnen volgen.

Lees ook: 5 manieren waarop Apple omgaat met de teruglopende iPhone-verkoop

Bron: MacRumors
Heeft dit artikel je geholpen?
Reageer

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Het laatste nieuws, tips en meer Apple in je inbox

Menu