Zo willen Apple, Facebook en Google de privacyregels drastisch hervormen

Apple, Facebook en Google werken aan nieuwe privacyregels om gebruikers beter te beschermen. In plaats van dat gebruikers het delen van data met ontwikkelaars standaard moeten uitschakelen, zou het voortaan juist expliciet ingeschakeld moeten worden.

Lees verder na de advertentie.

Advertenties en adblockers

Je ziet deze tekst omdat je een adblocker gebruikt en onze advertenties blokkeert. Dat vinden we jammer, want die advertenties hebben we nodig om onze onafhankelijke artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!

Privacyregels moeten drastisch veranderen

De techgiganten werken al langere tijd samen in de lobbygroep Information Technology Industry (ITI). In dit verband overlegt Apple met onder meer Google, Samsung, Amazon en Facebook over privacy van diens gebruikers.

Momenteel delen gebruikers hun persoonlijke data vaak met eindeloos veel diensten. Ontwikkelaars en fabrikanten gebruiken de informatie om hun producten en diensten te verbeteren. Informatie die wordt verzameld zijn bijvoorbeeld je afkomst, politieke voorkeur, geloofsovertuiging, gezondheidsdata en geolocatie data.

Facebook privacyschandaal

Om zulke informatie niet meer te delen met ontwikkelaars, dien je dit vaak bij de instellingen uit te schakelen. De techbedrijven die zijn aangesloten bij de ITI-groep, hebben nu een nieuwe privacystandaard bedacht. Hierin staat het delen van deze data voor gebruikers standaard uit. Wie er oké mee is dat bedrijven zulke data ontvangen, kan de optie inschakelen.

Hierdoor wordt de privacy van mensen online enorm verbeterd. Hoewel diensten wel transparant zijn over het feit dat ze deze informatie verzamelen, staan veel mensen niet stil bij wat dit betekent voor hun privacy en online veiligheid. Bij een grootschalige hack kan hierdoor namelijk erg veel data bloot komen te liggen.


Wetgevers zetten al langer druk op de bedrijven om de bescherming en veiligheid van gebruikers te verbeteren. Als deze nieuwe richtlijnen worden ingevoerd, zou dat drastische gevolgen hebben voor de bedenkers ervan.

Facebook leunt bijvoorbeeld enorm op dergelijke consumentendata om mensen een gepersonaliseerde tijdlijn en advertenties te laten zien. Het bedrijf zou dan dus op zoek moeten gaan naar andere manieren om genoeg gebruikersinformatie te verzamelen.

Apple zet privacy al langer voorop

Voor Apple heeft de privacy van diens gebruikers hoge prioriteit. Niet voor niks is iOS om verschillende redenen veiliger dan Android. Maar ook het bedrijf uit Cupertino vindt dat het nog steeds beter kan, en blijft werken aan manieren om jouw privacy beter te beschermen.

In iOS 12 heeft Apple hier bijvoorbeeld verschillende maatregelen voor genomen. Lees in dit artikel op welke vier manieren iOS 12 je privacy beter dan ooit beschermt.

Lees alles over ons maandthema Beveiliging

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.