Opinie: het strenge privacybeleid van Apple betaalt zich eindelijk uit
Michel van 't Klaphek

In een wereld waarin techbedrijven steeds meer data verzamelen, is Apple de positieve vreemde eend in de bijt. Aan de hand van drie voorbeelden laten we zien hoe het bedrijf de privacy van haar gebruikers respecteert en actief beschermt.

Apple privacybeleid betaalt zich eindelijk uit

Na afloop van het Cambridge Analytica-schandaal was de wereld eventjes te klein. De verklaring is echter simpel: het verzamelen van grote hoeveelheden data is het verdienmodel van Facebook. Ook Apple weet veel van haar gebruikers, maar kiest er bewust voor deze data niet te verhandelen.

Het verdienmodel is namelijk het verkopen van producten en diensten, en niet gegevens. Dit omdat “we geen inbreuk willen maken op mensen hun persoonlijke leven”, zo zegt ceo Tim Cook. Apple is één van de weinige grote technologiebedrijven die een duidelijke positie inneemt als het over privacy gaat. Dit wordt duidelijk aan de hand van drie voorbeelden.

1. ‘Differential privacy’

Sinds iOS 10 en macOS High Sierra zijn we bekend met het begrip ‘differential privacy’. Hiermee wordt bedoeld dat ook Apple data verzameld, maar dit geheel anoniem doet en pas na expliciete toestemming. Gegevens delen is daarmee een bewuste keuze.

iCloud hack Apple

Dit verzamelen is nodig omdat wij als gebruikers een zo goed mogelijk apparaat, geheel aangepast op onze wensen en vrij van bugs, eisen. Met miljoenen klanten wereldwijd kun je niet anders dan data verzamelen: iedereen persoonlijk benaderen is niet te doen.

Het beleid van Apple is echter meer doordacht dan concurrenten, omdat jouw specifieke gegevens nooit te achterhalen zijn. Apple-prominent Craig Federighi zegt hierover: “We willen zoveel mogelijk over een groep leren, maar zo min mogelijk over individuen”. Apple past bewust een bepaalde mate van ‘ruis’ toe dat wordt aangevuld met algoritmen. Zo leert het bedrijf van de gebruikerservaringen, zonder ze echt te leren kennen.

2. HomePod: bewust niet de slimste

Toen de HomePod net uitkwam, waren de recensies gelijkgestemd: een hele goede speaker, maar niet zo slim. Wij hadden dezelfde mening en vonden met name dat digitaal spraakassistent Siri niet helemaal goed uit de verf kwam. Hij gaf bijvoorbeeld regelmatig verkeerde antwoorden op simpele vragen.

HomePod review

Daarmee is hij een stuk minder ‘slim’ dan de Google Home en Amazon Alexa. Niet gek natuurlijk, als je kijkt naar hoeveel deze apparaten van hun ‘baasjes’ weten. Door tegen de Home-speaker te praten, analyseert Google hoe laat je weggaat, hoe laat je thuiskomt en waar je vaak naar zoekt. Dankzij de integratie met Google Assistant, voorheen Google Now, is zodoende je hele dagritme bekend.

Zoveel mogelijk van gebruikers weten is onderdeel van Googles verdienmodel: men verkoopt advertenties die het liefst zo persoonlijk mogelijk zijn. Siri daarentegen herkent jouw Apple ID niet, waardoor je niet terug te herleiden bent. Hierdoor is de assistent (natuurlijk) iets dommer, maar daarom wel een stuk beter qua privacy. Het is aan jou wat je belangrijker vindt.

→ Lees ook onze uitgebreide HomePod review

3. Apple volgt je bewust niet

Apple beschermt zijn klanten, ongeacht wie je bent of wat je hebt uitgespookt. Het meest extreme voorbeeld hiervan is de beruchte terroristenzaak, waarbij Apple de iPhone van een terrorist niet wilde ontgrendelen.

Dit deed men om de doodsimpele reden dat het tegen de interne privacyregels inging. Uiteindelijk koos de Amerikaanse FBI eieren voor z’n geld en liet het de bewuste iPhone 5C kraken door een extern, commercieel bedrijf.

iphone x 2018 goedkoper

De – in dit geval – starre houding is echter tekenend voor het feit dat Apple om zijn gebruikers geeft. Een ander voorbeeld hiervan is dat Tim Cook, in een interview naar aanleiding van het Facebook-schandaal, zei dat hij “nooit in deze situatie verzeild zou zijn geraakt”. Het bedrijf ziet privacy namelijk als een fundamenteel mensenrecht.

Tot slot zien we dat Apple bewust privacymaatregelen toepast. Zo blokkeert men standaard adtrackers in Safari. Hierdoor weten adverteerders niet welke websites jij allemaal bezoekt. Naast dat data dus simpelweg niet het verdienmodel is, heeft Cook er ook een persoonlijke afkeer van: “Ik heb een hekel aan het idee dat iets me het hele web achtervolgt”, zo gaf hij te kennen.

Strategie betaalt zich eindelijk uit

Het relatief strenge privacybeleid van Apple betaalt zich nu dan eindelijk uit. Onze samenleving wordt meer en meer gereguleerd door data, en in zo’n wereld hebben we behoefte aan bedrijven die privacy hoog in het vaandel hebben staan. Data wordt immers handelswaar, en of dat een wenselijke ontwikkeling is valt nog maar te bezien. Daarom dient Apple als een voorbeeld voor anderen.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.