Waarom Apple Pay internationaal (nog) niet van de grond komt
Lars Paymans

Apple Pay wordt buiten de Verenigde Staten lang niet zo enthousiast ontvangen als op voorhand werd gedacht. De nodige problemen en zware onderhandelingen met banken staan een internationaal succes van Apples betaaldienst in de weg.

Apple Pay internationaal lanceren is lastig

Achttien maanden geleden maakte Apple Pay een vliegende start in de Verenigde Staten. Reuters schrijft vandaag echter dat de lancering van de betaaldienst slechts een ‘kleine deuk’ wist te maken in de wereldwijde betaalmarkt. De verschillende redenen hebben allemaal met elkaar te maken.

apple pay

De dienst is nog in te weinig landen beschikbaar en technische problemen staan gebruikers in de weg, waardoor banken minder snel geneigd zijn om Apple Pay te ondersteunen. De dienst is op het moment van schrijven nog maar in zes landen buiten de VS beschikbaar, al lijkt Apple de laatste paar weken weer actief bezig te zijn om meer banken achter zich te scharen.

Technische problemen zorgen er daarnaast voor dat de ervaringen van gebruikers enorm van elkaar verschillen. Zo zouden Apple-enthousiastelingen de dienst met plezier willen gebruiken, maar geldt dat lang niet voor de gemiddelde gebruiker. Volgens Bendigo Bank, een grote bank in Australië, is Apple Pay internationaal te weinig getest, wat een van de belangrijkste oorzaken voor het ongemak is.

Banken werken niet zomaar mee

Een van de redenen dat Apple Pay niet zomaar in andere landen uitgerold kan worden, is omdat er voor ieder land continu moet worden overlegd met grote banken. Deze zouden zichzelf hard maken voor lagere transactiekosten, iets waar Apple juist geld aan wil verdienen. Onlangs benadrukte Apple nog dat er hard gewerkt wordt om Apple Pay ook naar Europa te brengen, al werd er geen concrete datum genoemd.

De omzet die Apple genereert met Apple Pay is nu nog maar een fractie van het geld van de iPhone-verkoop, maar nu die verkoopcijfers steeds meer beginnen af te vlakken, is Apple op zoek naar een nieuwe goudmijn. Een betaaldienst wereldwijd lanceren is echter niet iets wat je van de ene op de andere dag voor elkaar krijgt. Zelfs een gigant als Apple heeft daar na 18 maanden nog steeds geen grip op.

Lees meer over Apple Pay

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.