Apple patentaanvraag: reclame op basis van je gemoedstoestand
Roel van Hout

In een nieuwe Apple patentaanvraag wordt een manier omschreven om iPhone-bezitters reclame op basis van hun gemoedstoestand te kunnen sturen.

Apple zou daarvoor onder meer gebruik willen maken van de camera aan de voorkant van de iPhone, om zo bepaalde gezichtsuitdrukkingen te kunnen koppelen aan hoe iemand zich voelt, om hem of haar vervolgens van passende reclame te kunnen voorzien.

Daar blijft het niet bij: de reclame zou ook kunnen worden afgestemd op iemands locatie, en het tijdstip. Als je bijvoorbeeld ’s ochtends op het strand ligt, zou je op papier dus geen reclame kunnen krijgen voor een koud biertje, terwijl dit aan het eind van de middag weer een stuk waarschijnlijker is.

Ondanks Apple patentaanvraag is het bedrijf niet de enige

Apple is uiteraard niet de enige die met dergelijke technologie in de weer is: wanneer het goed is uitgevoerd, heb je als bedrijf natuurlijk goud in handen, want iedere adverteerder zal er vervolgens gebruik van willen maken. Apple’s aartsrivaal Google is één van de grote andere namen die experimenteert met gepersonaliseerde reclame. Reclame toegespitst op interesse is dé reden dat Facebook zo ontzettend veel geld waard.

Wat wel problemen op zou kunnen leveren is de privacy-vraag: mensen hebben al problemen met de manier waarop Google en Facebook informatie vergaren en doorspelen aan adverteerders, dus je kunt je de storm aan kritiek voorstellen als Apple daadwerkelijk met een camera opnames van het gezicht van iPhone-gebruikers zou gaan maken. Al met al een interessante en een tikkeltje griezelige ontwikkeling die we uiteraard voor je in de gaten houden!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.