Groeit Apple Music volgend jaar door naar 20 miljoen abonnees?
Rutger Otto

Een gewaardeerde analist uit de muziekindustrie schat dat er momenteel 8 miljoen Apple Music gebruikers zijn die voor de dienst betalen. Volgens hem zal dat volgend jaar ruim verdubbelen.

8 miljoen betalende Apple Music gebruikers

Dat schrijft analist Mark Mulligan in het voorspellingen-rapport van Midia Research voor 2016. Hij schrijft dat Apple Music ‘van nul naar de nummer 2 streamingdienst ging in een paar maanden tijd’. Mulligan zegt dat hoewel de groei er de laatste tijd wat uit is, er toch bijna 8 miljoen abonnees zullen zijn tegen het einde van dit jaar.

Dat is niet zo’n vreemde voorspelling, want in oktober maakte Apple zelf kenbaar 6,5 miljoen betalende abonnees te hebben. Dat was een maand nadat de proefabonnementen afliepen en de (onbeantwoorde) vraag was toen vooral: hoeveel mensen zijn hun abonnement vergeten stop te zetten. Na de gratis proefperiode van drie maanden wordt je abonnement namelijk automatisch verlengd en daar moet je voor betalen.

Apple Music Sonos

De vraag is dus hoe veel Apple de komende tijd nog weet te groeien. Mulligan verwacht in elk geval dat Apple Music eind 2016 20 miljoen betalende abonnees heeft. Daarmee zou Apple in de buurt komen van Spotify, die in juni dit jaar al 20 miljoen aantikte. Waarschijnlijk stoot Apple Music Spotify niet zomaar van zijn troon, maar kan het wel zijn tweede plaats verstevigen.

“Apple heeft misschien nog minder van de streamingmarkt in handen dan het zou willen”, zegt Mulligan tegen Music Business Worldwide. “Maar de dienst heeft zichzelf in een razendsnel tempo als tweede grootste speler weten neer te zetten. Het zal sommige mensen misschien verrassen dat Apple er zo gebrand op is om van Apple Music een succes te maken.”

Hoe Apple gebruikers kan trekken

Veel mensen die al een Spotify-account hebben, zullen wellicht niet snel overstappen. Maar er wordt flink touwtje getrokken in het land van muziekstreamingdiensten. Zo probeert Apple Music gebruikers te trekken met een gratis proefperiode van drie maanden. Het antwoord van Spotify daarop was dat nieuwkomers drie maanden Spotify Premium kunnen proberen voor een euro.

Maar Spotify heeft al een gratis versie. Om de dienst te gebruiken hoef je niet te betalen, al krijg je dan wel reclames te horen. Om daar vanaf te komen stap je over op Premium, wat tien euro per maand kost, even veel als Apple Music. Artiesten zijn niet allemaal even blij met die aanpak van Spotify, omdat ze inkomsten mis zouden lopen. Voor Apple ligt daar de kans om exclusieve rechten te verkrijgen. Dat is zelfs al gebeurd, want artiesten als Taylor Swift en Radiohead-zanger Thom Yorke kiezen voor Apple Music met muziek en video’s.

Daarnaast heeft Apple nog een wapenfeit, namelijk het familie-abonnement. Hiermee wordt de dienst ineens wel heel erg goedkoop en aantrekkelijk, want je kunt met zes man onbeperkt van gebruikmaken voor 15 euro per maand. Of het genoeg is om mensen over de streep te trekken, zal natuurlijk moeten blijken.

Kies jij voor Apple Music? Waarom wel of niet?

Lees meer over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.