De nieuwe iPhone 16: nu extra scherp geprijsd!

Apple: ‘Met Apple Music willen we de MTV uit de jaren ’90 worden’

29 juni 2016, 11:28
2 min leestijd
Apple: ‘Met Apple Music willen we de MTV uit de jaren ’90 worden’

Apple is achter de schermen continu bezig om exclusieve deals te sluiten met artiesten voor Apple Music. Apples Larry Jackson geeft in een interview een interessant kijkje in de keuken.

Lees verder na de advertentie.

Apple Music exclusieve deals, zo worden ze gesloten

Larry Jackson is het hoofd originele content van Apple Music, die zich iedere dag inzet om een artiest exclusief aan de muziekdienst te binden. In een interview met Rolling Stone zegt hij dat hij Apple Music graag wil vergelijken met MTV in de jaren 80 en 90.

iOS 10 Apple Music

“Je had altijd het gevoel dat Michael Jackson en Britney Spears op MTV leefden”, zo legt Jackson uit. Dit gevoel hoopt hij ook voor Apple Music te creëren, wat natuurlijk ook weer de nodige nieuwe leden moet opleveren. Met deze Apple Music exclusieve deals moet de dienst ‘het kruispunt van alle relevante dingen in de popcultuur’ worden.

Voor artiesten moet het natuurlijk ook interessant zijn om een samenwerking met Apple Music aan te gaan. Dit hoopt het bedrijf voor elkaar te krijgen door niet alleen albums en singles exclusief te streamen, maar ook de bijbehorende videoclip te bekostigen. Hier hebben onder meer Drake met Hotline Bling en The Weeknd met Can’t Feel My Face al gebruik van gemaakt.

Platenmaatschappijen zijn enthousiast

Deze aanpak lijkt te werken. “Apple biedt ons kansen die andere bedrijven nog nooit voorgesteld hebben”, aldus Monte Lipman, het hoofd van de grote platenmaatschappij Republic Records. Als je een samenwerking met Apple aangaat, kun je erop rekenen dat het bedrijf zich volledig inzet om er het beste van te maken. Zo heeft Tim Cook een handje geholpen bij de productie van een clip van M.I.A en gaf Jackson aan Taylor Swift tips voor de montage van haar concertfilm. Apples techniek is overigens niet altijd succesvol. Zo zou Kanye West zijn ‘The Life of Pablo’ toch op Tidal hebben uitgebracht, ondanks veelbelovende onderhandelingen met Apple Music.

Binnenkort gaat Apple Music alleen nog maar meer op MTV in haar hoogtijdagen lijken. De komende maanden verschijnen op het muzieknetwerk namelijk allerlei originele videocontent, zoals een tv-serie van Dr. Dre en een muziekdocumentaire van Vice.

Lees meer over Apple Music

Heeft dit artikel je geholpen?
Reageer

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Het laatste nieuws, tips en meer Apple in je inbox

Menu