Een kijkje achter de schermen bij Apple Music: ‘We waren te ambitieus’
Rutger Otto

Apple-topmannen Jimmy Iovine en Bozoma Saint John vertellen in een interview over het nieuwe design van Apple Music, het geheim van hun algoritmes en exclusieve deals met artiesten.

Apple Music bestaat nu ruim een jaar. De dienst heeft inmiddels 17 miljoen betalende gebruikers en hoopt uiteindelijk een nog grotere concurrent te worden van Spotify, dat 40 miljoen gebruikers heeft. Dat probeert Apple Music te doen door een grote muziekcatalogus te bieden, maar ook door exclusieve deals met bands en artiesten te tekenen en met behulp van radiozender Beats 1.

Exclusieve Apple Music muziek

Jimmy Iovine en Bozoma Saint John, Apples topmannen van de muziek-afdeling, praten BuzzFeed News bij over de voortgang. Zo wordt onder meer ingegaan op het versplinteren van de muziekindustrie door exclusieve deals. Het meest recente voorbeeld is dat Frank Ocean zijn nieuwe album tijdelijk alleen op Apple Music beschikbaar stelde. “We proberen dingen uit om te kijken wat werkt”, zegt Iovine. “Elke keer dat we een exclusieve deal hebben, leren we iets nieuws.”


Gebruikers klagen nog steeds over dit soort deals, omdat het een dure grap wordt om bij verschillende diensten een abonnement te nemen. Dit gaat niet alleen over Apple Music en Spotify, maar bijvoorbeeld ook over Tidal, de dienst van Jay-Z. Kanye West maakte zich daar druk over op Twitter, waar hij stelde dat diensten de muziekindustrie kapotmaken. “Ik weet niet of dat zo is”, zegt Iovine. “Niemand weet dat nog. Over een jaar kan het er allemaal heel anders uitzien, misschien betalen we dan wel voor verschillende diensten.”

Jimmy Iovine noemt gratis diensten schadelijker voor de industrie. “De rechthebbenden, wie dat ook zijn, moeten iets doen. Er is veel gratis muziek beschikbaar en dat is een probleem.” Volgens de Apple-topman is er zoveel gratis muziek dat mensen zich afvragen of een abonnement überhaupt de moeite is.

jimmy iovine

Vernieuwde app

Met iOS 10 is Apple Music volledig vernieuwd. Volgens BuzzFeed is het design voornamelijk gericht op gebruikers die niet veel kennis hebben van muziekdiensten, zoals ouderen. Zo zijn ook plaatjes en teksten groter geworden. “De vraag die wij stellen is: hoe gebruik je muziek gedurende de dag?”, zegt Bozoma Saint John. “En wat kunnen wij doen om je ervaring te verbeteren?” Een paar antwoorden daarop zijn te vinden in de speciale afspeellijsten van Apple Music, zoals ‘Mijn nieuwe muziek-mix’, die speciaal voor individuele gebruikers wordt samengesteld.

In het artikel staat beschreven hoe deze lijsten worden samengesteld. Apple zegt een andere diensten, die zulke lijsten eveneens met algoritmes samenstellen, een stap voor te zijn. Dat geldt vooral voor mensen die al jaren iTunes gebruiken. Apple zegt te kijken naar eerdere scores die gebruikers aan muziek hebben gehangen en naar de muzieksmaak van luisteraars. Heb je ergens een hoge score aan gegeven of luister je iets heel veel, dan komt dat en gelijksoortige muziek in je persoonlijke lijst terecht.

🍏🍎 Thank you to everyone. OVO Sound to the 🌎 @applemusic

Een foto die is geplaatst door champagnepapi (@champagnepapi) op

Te ambitieus

Iovine stelt dat het gas op Apple Music inmiddels iets is afgenomen. “We waren in het begin veel te ambitieus en wilden er teveel in stoppen. We komen langzaam maar zeker in de buurt van wat we voor ogen hebben. Er komen nog dingen aan die niemand ziet aankomen.”

Het eerste album dat meer dan een miljard keer is gestreamd op Apple Music is Views van Drake. Dat deelde de rapper gisteren op zijn Instagram-account. Voor de gelegenheid gingen Apple-topmannen Tim Cook, Eddy Cue en Larry Jackson met Drake op de foto. Ook Views was eerst exclusief (een week lang) te beluisteren op de muziekdienst van Apple. Drake heeft op dit moment een video van 23 minuten genaamd Please Forgive Me op Apple Music staan (nergens anders) als verlengstuk van zijn album.

Lees het laatste nieuws over Apple Music

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.