Analist: “Apple heeft een monopoliepositie, ondanks het kleine marktaandeel”
Lars Paymans

Hoewel Apple maar 18 procent van de smartphonemarkt in handen heeft, noemt een vooraanstaand analist het bedrijf toch een monopoliepositie heeft. Hoe is deze Apple monopolie ontstaan?

Is er sprake van een Apple monopolie?

UBS-analist Steven Milunovich stelt (via Business Insider) dat Apple een monopolistische positie voor zichzelf heeft gemaakt. Dit heeft volgens de analist te maken met de ‘prijskracht’ va de iPhone. “Een van de kenmerken van een monopolie is de prijskracht”, zo legt hij uit. “Met de iPhone 7 zagen we hoe dit voor een nieuw hoogtepunt zorgde, wat met de iPhone 8 alleen nog maar verder zal stijgen.”

Apple monopolie

Ondertussen proberen veel andere merken zichzelf te onderscheiden door met een scherpe prijs in de markt te staan. Dit zorgt er onder meer voor dat Apple met 18 procent van de smartphonemarkt wel 79 procent van de totale winst binnenhaalt met de iPhone.

Snel aanpassen en concurreren

Hierdoor zou Apple in een positie zitten waarin het gemakkelijker kan concurreren en zich kan aanpassen. “De positie van Apple is minder kwetsbaar dan op het eerste gezicht lijkt.” Hierdoor zou Apple een merkbaar voordeel hebben ten opzichte van Google, Facebook en Microsoft, zo denkt Milunovich. Als voorbeeld worden Apple en Google met elkaar vergeleken. Google heeft met Android immers een vele malen groter marktaandeel dan iOS.

Terwijl de kosten per klik bij Google steeds verder afnemen, blijft de prijs van de iPhone stabiel hoog. Door deze positie is het volgens de analist extra lastig voor Apple om te falen. Een ander geluid dan veel andere analisten, die de afgelopen maanden juist stelden dat Apple langzaam maar zeker op zijn retour was.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.