‘Apple is alleen milieuvriendelijk als het uitkomt, negeert grote problemen’
Lars Paymans

Apple zet zichzelf graag neer als één van de meest milieubewuste bedrijven ter wereld. Toch blijkt uit een nieuw onderzoek dat het bedrijf net zo goed onherstelbare schade aanricht aan het milieu.

Is Apple milieuvriendelijk genoeg?

Een rapport van de Repair Association heeft geen positief woord over voor de manier waarop Apple met het milieu omgaat. Hierbij wordt niet gekeken naar het milieuvriendelijke Apple Park en de groene productielijn, maar naar het weigeren van het bedrijf om iPhones beter te repareren te maken.

Volgens het kritische onderzoek hebben bedrijven als Apple en HP de markt zo in hun greep, dat ze zelfs invloed hebben op regels op het gebied van milieu. “Hierdoor kunnen ze een milieubewust keurmerk op hun dozen plakken, maar negeren ze grote problemen op het gebied van repareerbaarheid en hergebruik.” Zo kreeg de MacBook Pro van 2012 een gouden keurmerk, terwijl het de minst modulaire en slecht te repareren laptop van het moment was.

Apple milieuvriendelijk

Heel gek is dat natuurlijk niet. Enerzijds wil het bedrijf van Tim Cook ongetwijfeld zo milieuvriendelijk mogelijk zijn. Maar aan de andere kant draait Apple op verkopen van iPhones, het liefst zo veel en zo vaak mogelijk. Daarom moeten consumenten geneigd zijn om iedere 12 of 24 maanden over te stappen op het nieuwste model, waardoor de stapel met gebruikte oude toestellen alsmaar groter wordt.

Omgekeerde wereld

“In de praktijk krijgt de milieu-afdeling de opdracht om de rest van het bedrijf niet in de weg te zitten”, legt Kyle Wiens van iFixit uit. “Dat is de omgekeerde wereld.” Als er besluiten moeten worden gemaakt, bestaat de groep voor 41 procent uit techbedrijven, die natuurlijk op de eerste plaats hun eigen hachje willen redden. “Ieder voorstel dat negatieve gevolgen voor de bedrijven kan hebben, wordt direct afgeschoten door deze grote groep”, aldus het rapport.

In een reactie aan The Verge laat Apple weten wel degelijk wat te doen op het gebied van repareerbaarheid. “Ons design en onze controle erover zorgen niet alleen voor mooie producten, maar ook voor toestellen die jaren mee kunnen gaan”, aldus een woordvoerder van Apple. “Zijn er reparaties nodig, dan zijn er door Apple goedgekeurde reparateurs die de kwaliteit, veiligheid en beveiliging garanderen.”

Maar volgens de organisatie is het simpelweg niet genoeg. “De 500 Apple Stores kunnen nooit de honderden miljoenen iPhone-eigenaren bedienen.”

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.