Apple voor vijfde jaar op rij het waardevolste merk ter wereld
Lars Paymans

Google, Coca Cola, Facebook en andere grote namen komen niet in de buurt van het meest waardevolle merk ter wereld: Apple. Bekijk hier de spectaculaire groei die de Apple merkwaarde doormaakte.

Apple merkwaarde bereikt nieuw hoogtepunt

De korte rijen voor de Apple Store tijdens de iPhone 8-lancering, blijken geen indicatie van Apples merkwaarde te zijn. Interbrand heeft zijn jaarlijkse onderzoek gepubliceerd, waaruit blijkt dat Apple en Google voor het vijfde jaar op rij de eerste en tweede positie vervullen.

Apple merkwaarde

In de top 100 worden alle merken meegeteld, maar de top 10 bestaat voor het overgrote deel uit techbedrijven. Ook in de complete top 100 voeren technologiebedrijven de boventoon: 25 namen zijn uit deze sector afkomstig. Philips is het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf.

De posities worden samengesteld door naar drie punten te kijken: de financiële prestaties van producten, de rol van het merk in de keuze van een consument en de kracht van het merk en welke invloed dit op de prijs heeft. Niet zo gek dus dat Apple zo goed scoort. Het bedrijf uit Cupertino staat immers bekend om de goede naam die het heeft opgebouwd, waardoor consumenten meer willen betalen voor een iPhone dan voor een concurrerend toestel.

Hoe gaat het volgend jaar?

Als we naar Apple kijken, is goed te zien hoe de waarde van het merk een vlucht nam na de onthulling van de eerste iPhone. Na 2011 explodeerde de groei pas echt, al is er van 2016 naar 2017 wel een afvlakking te zien. De merkwaarde groeide in een jaar tijd van 178,12 miljard naar 184,15 miljard dollar.

Concurrent Google maakt een minder explosieve maar wel erg constante groei door. In 2014 nam Apple voor het eerst een grote voorsprong, maar in 2017 komt Google weer iets dichterbij. Dat maakt dit onderzoek volgend jaar extra spannend, aangezien we dan pas goed merken wat de iPhone 8 en iPhone X voor invloed op de waarde hebben gehad.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.