De merknaam van Apple is wereldwijd het meeste waard
Rutger Otto

Apple is net als vorig jaar de meest waardevolle merknaam ter wereld. Daarmee blijft het bedrijven als Google en Coca-Cola voor.

Apple merk het meeste waard

Interbrand stelt elk jaar een lijst op van de merknamen met de meeste waarde. Net als vorig jaar wordt die lijst ditmaal aangevoerd door Apple. Volgens Interbrand is Apple 119 miljard dollar waard. Vorig jaar was dat nog 98 miljard. Bovendien heeft Apple de afstand met de nummer twee van de lijst vergroot. Google had vorig jaar nog een merkwaarde van 93 miljard, dit jaar groeide het bedrijf naar 107 miljard dollar.

apple merk

Interbrand is het grootste merkadviesbureau ter wereld. Het bureau werd in Engeland opgericht in 1974 en heeft nu bijna 40 vestigingen in 29 landen, waaronder in Nederland.

Apple komt als winnaar uit de bus, maar een verrassing mag dat niet zijn. Het merk bouwt al jaren aan het succes. Coca-Cola was twaalf jaar lang het meest waardevol, tot Apple de koppositie overnam. Ook Google nam toen een flinke sprong, waardoor de frisdrankmaker op drie eindigde. Dit jaar groeien Google en Apple nog meer. Maar hoe kan Apple nóg meer afstand genomen hebben van de concurrentie? Waarschijnlijk omdat het bedrijf uit Cupertino het nieuws dagenlang beheerst als er een nieuwe iPhone of iPad wordt gelanceerd.

Merkwaarde

De lijst van Interbrand is niet zomaar een grappig lijstje. Deze bedragen tonen echt wat een merknaam waard is. Het bedrijf kijkt naar wat de merken financieel hebben bereikt en hoe de toekomst eruit ziet. Daarnaast houdt Interbrand rekening met de consument: waar kiest die voor? Als laatste wordt een merk met concurrenten in dezelfde branche vergeleken. Interbrand maakt van die statistische gegevens uiteindelijk een merkwaarde.

Momenteel is het Apple merk dus het meest waardevol ter wereld. Zou dat volgend jaar nog zo zijn? Interbrand wijst op de komst van Chinese bedrijven, zoals Huawei, dat dit jaar voor het eerst in de lijst staat als derde grootste smartphonemaker. Binnen vijf jaar zou Huawei wel eens uitgegroeid kunnen zijn tot een tweede plek als smartphoneverkoper.

Lees meer Apple nieuws

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.