Apple voor het derde jaar op rij het meest waardevolle merk
Roel van Hout

Voor het derde jaar op rij is het Apple merk het meest waardevolle ter wereld. Dat stelt Brand Finance in de nieuwste versie van het rapport dat het bureau ieder jaar opstelt.

Het Apple merk is volgens Brand Finance, een toonaangevend bureau dat de waarden van merken berekent en vaststelt, het meest waardevolle, maar niet het meest krachtige: dat is Ferrari. De Italiaanse autofabrikant scoort op veel factoren die de volgorde in de zogeheten Brand Strength Index bepalen.

‘Apple past het Apple merk goed toe’

Apple merkDe directeur van Brand Finance, David Haigh, stelt dat Apple een “krachtig merk is, dat van Brand Finance een AAA-keuring heeft gekregen.” Dat is echter niet wat Apple bijzonder maakt, aldus Haigh: dat is Apple’s vaardigheid in het toepassen van het merk op een productcategorie. Neem bijvoorbeeld de iPad: voor Apple daarmee kwam, dacht niemand dat er veel toekomst in tablet-computers zat. Apple zorgde ervoor dat de tablet een geaccepteerd product werd, waar winst op te maken viel.

Volgens Brand Finance is het Apple merk 105 miljard dollar waard. Om gepaste afstand volgen Samsung, Google en Microsoft. Verizon maakt de top 5 compleet.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.