Apple ook dit jaar meest waardevolle merk ter wereld
Gijs Ettes

Net als vorig jaar voeren Apple en Google de lijst met meest waardevolle merken ter wereld aan. De bedrijven staan respectievelijk op plek 1 en 2 in de top 100 die jaarlijks door Interbrand wordt samengesteld.

Apple meest waardevolle merk in 2015

Interbrand kijkt voor zijn top 100 naar wat de merken financieel hebben bereikt en hoe de toekomst eruit ziet. Daarnaast houdt het rekening met de consument: waar kiest die voor? Als laatste wordt een merk met concurrenten in dezelfde branche vergeleken. Interbrand maakt van die statistische gegevens uiteindelijk een merkwaarde. De rankings voor 2015 vind je op deze pagina terug.

Apple meest waardevolle merk

Net als vorig jaar staan Apple en Google dus bovenaan, op afstand gevolgd door Coca Cola, dat tot twee jaar geleden lange tijd de lijst aanvoerde. De merkwaarde van Apple steeg het afgelopen jaar met 43 procent tot 170.276 miljoen dollar. Ook de waarde van Google steeg, met 12 procent tot 120.314 miljoen dollar. De top 10 bestaat verder uit de bedrijven Microsoft, IBM, Toyota, Samsung, General Electric, McDonalds en Amazon.

Grootste stijger in de lijst is Facebook, dat zijn merkwaarde met 54 procent zag stijgen en van plek 29 naar 23 is gestegen. De Nederlandse merken Philips, Shell en Heineken staan respectievelijk op plaats 47, 78 en 89. Alleen laatstgenoemde steeg het afgelopen jaar, en wel met 6 plekken.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.