Apple specialiseert zich in steeds meer verschillende diensten, die echter allemaal met elkaar in verbinding staan. In een nieuw interview ontdekken we hoe Apples diensten en producten elkaar helpen om beter te worden.
Lees verder na de advertentie.
Apple Maps verbeteringen herkend via de App Store
Fast Company sprak met Apples topmannen Eddy Cue en Craig Federighi over hun rol bij het bedrijf, maar vooral over Apple Maps. De kaartendienst van Apple maakte zo’n slechte start in 2012, dat de publieke opinie nog steeds overwegend negatief is. Cue en Federighi balen hiervan, maar benadrukken dat de kaartendienst inmiddels ‘op stoom is gekomen’ en alleen maar beter zal worden. Om dergelijke problemen te voorkomen is Apple overgegaan op publieke bèta’s van nieuwe iOS-versies, zo ook met iOS 10, zo bleek uit een eerder gesprek met Tim Cook.
Bovendien doet Apple Maps zijn voordeel met alle andere diensten die Apple onder zich heeft. Een interessant voorbeeld hiervan is de combinatie van locatiegegevens en de App Store. Als Apple ziet dat er op een specifieke locatie ineens opvallend veel golf-apps worden gedownload, kan je er voorzichtig vanuit gaan dat hier onlangs een nieuwe golfbaan is geopend. Het Maps-team onderzoekt dit, en werkt vervolgens de kaart bij.
“Apple Maps kost enorm veel geld, en levert weinig op”
Apple benadrukt dat deze gedeelde locatiegegevens volledig anoniem blijven, en je dus geen zorgen hoeft te maken over het prijsgeven van je locatie en downloadgedrag. Op deze manier kunnen ook veranderingen in knelpunten op de weg worden herkend, of bruggen en nieuwe wegen. Om Apple Maps continu te verbeteren zijn er volgens Cue duizenden mensen bij Apple aan de dienst verbonden. Dit volgens hem ook de reden dat alleen enorme bedrijven als Apple en Google een dergelijke kaartendienst kunnen maken. “Het kost enorm veel geld, en brengt niet direct geld binnen.”
De twee besluiten het gesprek door voorzichtig vooruit te kijken naar de toekomst van Apple Maps. Zo wordt er gekeken naar uitgebreide proactieve functies, zodat je bijvoorbeeld tips krijgt voor restaurants en wijken in een stad waar je nog maar één keer in het verleden geweest bent. Een van die Apple Maps verbeteringen kom je al tegen in iOS 10: de kaartendienst onthoudt vanaf dan waar je jouw auto geparkeerd hebt.