Apple lijft start-up in voor slimmere fotoherkenning
Anne Kregting

Apple heeft opnieuw een start-up gekocht. Perceptio richt zich op de verbetering van fotoherkenning door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie zonder grote hoeveelheden gebruikersdata te delen met externe databases. Het bedrijf zet deze kennis nu in voor Apple. 

Perceptio werd opgericht door Nicolas Pinto en Zak Stone, die hun kennis op het gebied van lokale kunstmatige intelligentiesystemen inzetten om slimme software te ontwikkelen die op de telefoon zelf draait. Doordat de ontwikkelaars de software laten werken met zogenoemde deep learning is het onnodig om grote hoeveelheden gebruikersdata te versturen naar een externe database. De privacy van de telefoongebruiker is hierdoor beter gewaarborgd.

Apple zet in op gebruikersprivacy

Volgens Bloomberg, aan wie Apple het nieuws heeft bevestigd, past de overname goed bij Apples strategie om in te zetten op gebruikersprivacy. Het bedrijf zal Perceptio’s software waarschijnlijk voornamelijk gebruiken om de fotoherkenning op het toestel van de gebruiker uit te voeren, zonder daarbij te hoeven putten uit een externe database. Normaal gesproken moet je toestel deze externe bron aanspreken om de software objecten op foto’s te laten herkennen.

Apple wil niet zeggen wat het van plan is met de start-up. Het bedrijf liet via een woordvoerder weten wel vaker kleine techniekbedrijven op te kopen, zonder daarbij hun bedoelingen of plannen bekend te maken. Wat de overname gekost heeft, is ook onduidelijk.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.