Apple Q4 2018 kwartaalcijfers: de 4 dingen die je moet weten

Lars Paijmans
2 november 2018, 8:56
3 min leestijd
Apple Q4 2018 kwartaalcijfers: de 4 dingen die je moet weten

Hoewel de iPhone XR nog maar net in de winkels ligt, is het tijd voor Apple om de Q4 2018-kwartaalcijfers te onthullen. Hoeveel producten zijn er verkocht en wat valt er op aan de cijfers?

Apple kwartaalcijfers Q4 2018

Let op: Apple spreekt over het vierde kwartaal maar bedoelt hier het vierde fiscale kwartaal mee. Dat staat gelijk aan het derde kalenderkwartaal, of de maanden juli, augustus en september.

1. Alle verkoopcijfers op een rijtje

Het vierde fiscale kwartaal pakt nog net het begin van de iPhone XS-, XS Max- en Apple Watch Series 4-verkoop mee, wat een belangrijke oorzaak is voor de stijging. De iPhone XR-verkoop en de pre-orders van de nieuwe iPad en MacBook vallen hier dus buiten.

In de onderstaande lijst hebben we de cijfers van dit jaar vergeleken met die van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

  • Totale omzet: 62,9 miljard dollar – 2017: 45,4 miljard dollar
  • Totale winst: 14,12 miljard dollar – 2017: 8,72 miljard dollar
  • Aantal iPhones verkocht: 46,89 miljoen – 2017: 46,7 miljoen
  • Aantal iPads verkocht: 9,69 miljoen – 2017: 10,3 miljoen
  • Aantal Macs verkocht: 5,3 miljoen – 2017: 5,3 miljoen

Zoals je ziet zijn de totale omzet en winst flink gestegen, maar ligt het aantal verkochte apparaten gelijk of loopt het in het geval van de iPad zelfs iets terug. De hogere omzet en winst is het resultaat van de prijsstijging die Apple doorgevoerd heeft voor de iPhone. Daardoor hoeven er minder te worden verkocht om toch meer geld te verdienen.

iPhone XS

2. Apple stopt met bekendmaken van exacte cijfers

Vlak na het bekendmaken van de cijfers, kondigde Apple aan dat ze voortaan niet meer de exacte verkoopaantallen van iPhones, iPads en Macs zullen onthullen. Net als bij de Apple Watch houdt het bedrijf alle verkoopaantallen voortaan geheim.

De reden hiervoor is volgens Apple dat ‘het aantal verkochte apparaten niet representatief is voor hoe goed of slecht de zaken gaan’. Hiermee doelt het bedrijf op het niet stijgen van de iPhone-verkoop, terwijl er toch een groei in omzet gerealiseerd is.

Vanaf het volgende kwartaal onthult Apple alleen nog totale omzet en de totale kosten. Pas als Apple het de moeite waard vindt om te vermelden zullen er nog cijfers naar buiten worden gebracht. Investeerders zijn voortaan dus volledig van analisten afhankelijk als het op verkoopcijfers aankomt.

3. Apple Wearables en diensten zetten wederom een nieuw record

Terwijl de iPhone-verkoop langzaam begint af te zwakken, blijven Apples wearables en diensten een spectaculaire groei doormaken. De wearables-categorie bestaat uit de AirPods, Apple Watch, Apple TV, HomePod en iPod touch. Deze haalde een omzet van 4,2 miljard dollar en een groei van 31 procent in omzet.

Ook van deze categorie maakt Apple al langer niet de exacte verkoopcijfers per product bekend. Volgens ceo Tim Cook steeg de omzet van de HomePod, AirPods en Apple Watch met maar liefst vijftig procent. “De reactie op de Apple Watch Series 4 is enorm positief”, aldus de ceo.

Apple-Music-overzicht

4. Diensten blijven belangrijker worden voor Apple

Ook dit kwartaal wordt duidelijk dat Apple steeds meer een bedrijf wordt waar diensten een primaire rol gaan spelen. Onder de categorie diensten vallen onder meer de App Store, iTunes, iCloud, Apple Pay en AppleCare. In totaal haalde deze categorie 10 miljard dollar binnen, een stijging van 17 procent vergeleken met vorig jaar.

In totaal zijn 330 miljoen mensen geabonneerd op een dienst van Apple. Een groei van 50 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. Achter de schermen werkt het bedrijf hard aan zijn eigen tv-dienst en Netflix-concurrent die in de loop van 2019 moet verschijnen.

Lees het laatste nieuws over Apple

Bron afbeelding: 9To5Mac
Categorie: Apple
Spotlight: Apple

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Menu
Nieuws Tips Reviews Apps Spotlights Cyber Monday