Apple neemt Twitter-analysebedrijf Topsy over
Gijs Ettes

Apple heeft voor ruim 200 miljoen dollar het sociale analysebedrijf Topsy overgenomen. Dit bedrijf specialiseert zich in het analyseren van conversaties op Twitter.

Topsy analyseert alle Twitter-data sinds de oprichting van het sociale netwerk in 2006 en kan invloedrijke Twitteraars in kaart brengen, alsmede hoe vaak bepaalde termen wordt getweet. Daarnaast kunnen bedrijven met behulp van Topsy het succes van een campagne op Twitter meten. Deze gegevens zijn voor Apple blijkbaar ook van belang, getuige het hoge bedrag dat bij de overname gemoeid was.

Topsy

Topsy kan Apple-services verrijken

Zowel Twitter als Topsy hebben nog niet gereageerd op de overname van het analysebedrijf door Apple, al heeft een woordvoerder van laatstgenoemde de deal wel bevestigd. Het bedrijf heeft echter niet aangegeven welke plannen het heeft met Topsy, maar we kunnen ons voorstellen dat de Twitter-data gebruikt kan worden om bijvoorbeeld Siri, de iTunes Store of het advertentieplatform van Apple te verbeteren. Twitter biedt immers actuele data over thema’s die spelen en voorkeuren die klanten hebben, bijvoorbeeld met betrekking tot entertainment.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.