Apple-jaaroverzicht 2017: Het jaar van de iPhone X
Rutger Otto

We blikken terug op het grootste Apple-nieuws van het afgelopen jaar. Met natuurlijk de komst van de iPhone X en iOS 11.

Het jaar 2017 is weer ten einde, tijd om terug te blikken. Wat voor jaar heeft Apple achter de rug? In dit artikel zetten we de belangrijkste nieuwe Apple-releases op een rij. Uiteindelijk maken we de balans op.

iPhone X

Het spannendste nieuwe product van Apple was dit jaar natuurlijk de iPhone X. Dit toestel heeft voor het eerst sinds de iPhone 6 (uit 2014) een volledig nieuw design. Zo loopt het 5,8 inch-scherm door tot de randen. Er was veel te doen om de ‘notch’, het hapje uit de bovenkant van het oled-display. Wij hebben uiteindelijk wel respect voor deze herkenbare designkeuze van Apple, waar je in de praktijk nauwelijks last van hebt.

De notch is zelfs heel belangrijk, want daarin zit veel technologie verstopt voor Face ID. Dit camerasysteem vervangt de vingerafdrukscanner en maakt een 3d-scan van het gezicht van de gebruiker. Daarmee kun je de telefoon ontgrendelen, apps downloaden en uiteraard Animoji gebruiken. Het werkt snel en is volgens Apple een stuk veiliger dan Touch ID.

iPhone X tips

De ‘kleine broertjes’

Naast de iPhone X kwamen er ook goedkopere nieuwe iPhones op de markt. De iPhone 8 en 8 Plus zijn toestellen die meer in lijn liggen met de iPhone 7 en 7 Plus. Uiterlijk verschillen ze, afgezien van de glazen achterkant, namelijk niet veel van hun voorganger. Ze hebben nog steeds een lcd-scherm en fysieke homeknop.

Ondanks dat het ontwerp in vergelijking met de iPhone X direct wat ouderwets en lomp oogt, weten ook deze toestellen nog steeds te overtuigen. Ze hebben net zoveel power als de iPhone X, bevatten uitstekende camera’s en ondersteunen draadloos opladen. En niet onbelangrijk: ze zijn simpelweg een stuk goedkoper dan de iPhone X.

iPhone 8 Plus review

Toch een goed iPad-jaar

Het leek op tablet-gebied niet zo spannend te worden voor Apple dit jaar. Toch kwam er een nieuwe iPad uit die enorm de moeite waard bleek. In onze review schreven we dat Apple de tablet opnieuw uitvond met de 10,5-inch iPad Pro. Dat komt vooral door het gloednieuwe display, dat groter en sneller is dan ooit, met een betere helderheid en meer kleuren dan voorheen.

Review: iPad Pro 10,5-inch

De functionaliteit van de iPad is eveneens onder handen genomen, dankzij de komst van iOS 11. Dit besturingssysteem bracht bijvoorbeeld een Dock naar de iPad, waarmee de tablet meer op de Mac is gaan lijken. Daarnaast is Drag & Drop toegevoegd, om simpel tekst en foto’s van een app naar de andere te slepen.

Lees ook onze iOS 11 review

ipad face id

Voorzichtige eerste stap in AR

Voor de iPhone was iOS 11 een veel kleinere update. Wel bracht het een vernieuwd Bedieningspaneel, een grote verandering voor de App Store en Siri 2.0 met een nieuwe stem. Maar Apple kwam ook met ARKit, een platform voor augmented reality voor iOS.

Apple-directeur Tim Cook is al jaren enthousiast over het potentieel van augmented reality. Begin dit jaar zei Cook nog dat AR-technologie ‘even groot kan worden als de smartphone’. In de eerste lichting apps resulteert dat vooral in een AR-meetlint en de mogelijkheid om virtuele meubels in de ruimte te plaatsen.

ar-bril apple

Slimme speaker op komst

Apple kondigde halverwege het jaar zijn HomePod aan. Deze slimme speaker gaat de concurrentie aan met de speakers van Google en Amazon. De HomePod stond gepland voor het einde van 2017 (in de Verenigde Staten), maar Apple heeft gezegd meer tijd nodig te hebben.

Het apparaat is belangrijk voor Siri, want gebruikers kunnen er tegen praten om bijvoorbeeld muziek te starten. Daarnaast kan HomePod het weerbericht vertellen en agendapunten oplezen. Volgens Apple wordt informatie versleuteld en anoniem naar servers van Apple gestuurd. Een Nederlandse releasedatum is er nog niet. Ook een europrijs is nog onbekend. In de VS kost hij 349 dollar.

homepod alternatief

Apple TV en iTunes zijn klaar voor 4K

4K-televisies worden steeds betaalbaarder en dat heeft ook Apple in de smiezen. Het bedrijf bracht daarom een Apple TV uit die de hogere resolutie ondersteunt, dankzij een krachtigere chip. Ook hdr wordt omarmd door Apple. Hiermee is een groter contrast in beeld mogelijk.

Inmiddels zijn de eerste films op iTunes in 4K te vinden. Voor de hogere beeldkwaliteit betalen gebruikers niet extra. Heb je ooit een film gekocht die nu beschikbaar is in 4K en hdr, dan wordt hij automatisch naar de betere resolutie opgewaardeerd.

Apple TV remote

Niet alleen maar feest

Het ging Apple niet helemaal voor de wind dit jaar. Zo kampte iOS 11 ook maanden na release met vervelende problemen. Zo werkte de Bereikbaarheid-functie niet meer, waarmee de bovenste helft van het iPhone-scherm naar beneden komt. Ook werkte het scherm van de iPhone X door een softwarefout minder goed blij plotselinge temperatuurverschillen.

Daarnaast waren er tal van kleine bugs, zoals problemen met apps en schermen die bleven hangen. Opvallend, want iOS 11 was voor de release al maanden in bèta. Toch lukte het Apple niet de foutjes in de software voor release glad te strijken.

Opinie: iOS 11 is nog steeds niet waar het moet zijn

Ook macOS had te kampen met problemen. In november dook er een hele grote op. Wat bleek: mensen konden vrij simpel toegang krijgen tot alle bestanden op je computer door een beveiligingslek. Apple kwam overigens vrij snel met een update die de bug verhielp.

iPhone X review

Het jaar van de X

Voor Apple stond 2017 voornamelijk in het teken van de iPhone X. We weten nog niet hoe goed deze iPhone heeft verkocht. Na de release begin november liep de levertijden snel op, inmiddels is het toestel goed verkrijgbaar. De overige iPhones waren iets minder spannend. Dat geldt ook voor de software voor mobiele apparaten en Macs.

Er waren veel updates van bekende apparaten en Apple-liefhebbers kwamen dit jaar eigenlijk niets te kort. Maar het écht nieuwe product, de HomePod, werd vooruitgeschoven naar 2018. Afwachten dus. En Apple: kunnen we volgend jaar eindelijk betalen met Apple Pay in Nederland?

Op 1 januari blikken we vast vooruit op het nieuwe jaar van Apple.

Lees het laatste nieuws over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.