Jaaroverzicht 2016: het tussenjaar van Apple
Lars Paymans

Het einde van 2016 nadert en we vermoeden dat 2017 voor Apple niet vroeg genoeg kan beginnen. Dit jaar was voor Apple vooral een tussenjaar met de nodige tegenslagen en voorbereidingen op een spectaculair 2017. Kijk samen met ons terug naar de iPhone SE, iPhone 7, iPad Pro, Apple Watch 2, de strijd met de FBI en meer.

Apple jaaroverzicht 2016

Het jaar begon zo sterk voor Apple. De eerste maanden van het jaar stonden in het teken van geruchten over een revolutionaire nieuwe iPhone 7, meerdere nieuwe Macs, het geheimzinnige autoproject en nog meer verrassingen.

iPhone SE en iPad Pro 9.7 maken krachtige start

Wat productaankondigingen betreft, trapte Apple het jaar sterk af met de iPhone SE op 23 maart. De 4-inch iPhone lijkt op de iPhone 5S, maar aan de binnenkant doet deze kleine krachtpatser niet onder voor een iPhone 6S. In onze iPhone SE review trakteerden we het toestel dan ook op een welverdiende 8,5.

Ook de grote 12.9-inch iPad Pro kreeg in maart een klein broertje in de vorm van de 9.7-inch iPad Pro. Met ondersteuning voor het Smart Keyboard en Apple Pencil is dit de krachtigste iPad tot nu toe, al betaal je hier ook de hoofdprijs voor.

Apple jaaroverzicht 2016

De nieuwe iPhone en iPad waren echter niet de reden dat Apple begin dit jaar wekenlang wereldnieuws was. In een strijd met de FBI liet Apple namelijk zien hoe hoog privacy bij het bedrijf in het vaandel staat. Apple weigerde de iPhone van een terrorist te kraken, omdat dit een gevaarlijk precedent zou scheppen. De FBI zou te ver gaan door een achterdeurtje in iOS te eisen, wat het in de toekomst makkelijker zou maken om een iPhone te kraken.

Apple zette haar hakken in het zand, wat er uiteindelijk voor zorgde dat de FBI haar zin niet kreeg. Ondanks dat werd de iPhone alsnog gekraakt, maar niet met de hulp van Apple. De hele kwestie heeft ervoor gezorgd dat zowel Apple als gebruikers wakkergeschud zijn over het belang van encryptie en privacy.

De nieuwe iPhone, MacBook en Apple Watch waren niet revolutionair

Het is dan ook vooral de tweede helft van 2016 die een negatieve stempel op Apples jaar drukt. De iPhone-verkoop zette voor het eerst een stevige daling in, de iPhone 7 was niet spannend genoeg en ook de nieuwe MacBook Pro bleek niet de klapper die het had moeten zijn.

Ook de Apple Watch Series 2 is vooral een Apple Watch 1.5, met waterdichtheid als belangrijkste pluspunt. Dat de iPhone 7 en Apple Watch Series 2 geen revolutionaire producten zijn, zegt gelukkig niets over de kwaliteit ervan. Zo zijn we nog steeds regelmatig onder de indruk van de dubbele camera van de iPhone 7 Plus en is de iPhone 7 met iOS 10.2 zowel stabiel als razendsnel.

Apple jaaroverzicht 2016

Interne problemen zouden ervoor gezorgd hebben dat we alleen een nieuwe MacBook Pro te zien kregen op het Mac-event van 2016. Zo is onder meer een nieuwe iMac naar 2017 doorgeschoven, terwijl de nieuwe MacBook Pro ook niet de MacBook was die Apple aanvankelijk op de markt had willen brengen.

Aan de ene kant is de Touch Bar een veelbelovende toevoeging die ook echt functioneler is dan de functietoetsen, maar dit weegt simpelweg niet op tegen de teleurstellende accuduur en de hoge prijs. Tel hier het gebrek aan traditionele poorten bij op en je krijgt een product dat niet voldoet aan de torenhoge verwachtingen.

Een aanloop naar 2017

Nu we een paar dagen van 2017 verwijderd zijn, voelt 2016 dan ook vooral als een tussenstap voor Apple. De iPhone van volgend jaar lijkt door het nieuwe design, OLED-display en functies als draadloos opladen de iPhone te worden die de iPhone 7 had moeten zijn. Of het nu aan intern gerommel ligt, of dat de juiste technieken nog niet klaar waren: Apple heeft dit jaar flink gas terug moeten nemen.

Met nieuwe iPads, een nieuwe iMac en revolutionaire OLED-iPhone 8 aan de horizon heeft het bedrijf uit Cupertino gelukkig genoeg in huis om ons in 2017 te verbazen. Lees op 1 januari ook onze vooruitblik voor 2017 om te zien wat Apple allemaal in petto heeft om dit beeld om te draaien.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.