Opinie: Lenovo vergelijkt Apples met meloenen tijdens IFA 2016
Lars Paymans

Apple is zelf niet aanwezig op de IFA in Berlijn, maar aan het aantal MacBooks en iPads op podia van concurrenten zou je haast denken van wel. Van Lenovo tot Asus: iedereen wil bewijzen dat ze beter zijn dan Apple, maar slaan hiermee de plank volledig mis.

Apple blijft een populair voorbeeld

“Ik heb hier een appel van één en twee euro die er precies hetzelfde uitzien, welke zou jij kopen?”, een Lenovo-presentator staat met twee stukken fruit in een fictieve keuken op de persconferentie van Motorola/Lenovo.

Het is onduidelijk waar dit verhaal naartoe gaat, maar na een paar pannen en snijplanken komen we bij de conclusie van zijn metafoor terecht: “de nieuwe Yoga Book-tablet is goedkoper, veelzijdiger en beter dan de iPad Pro van Apple”, lacht hij terwijl hij een iPad Pro met watermeloen-sticker over het Apple-logo in de lucht houdt met een vies gezicht.

Apple IFA

Daar blijft het niet bij. Ook bij de persconferentie zelf wordt er een oude MacBook Air op het podium gezet (inclusief watermeloensticker). Lenovo wil bewijzen dat hun nieuwe Yoga 910 meer kan, want door het speciale scharnier kun je de laptop precies zo wegzetten als je zelf wilt. “Als ik deze MacBook ondersteboven wegzet zie ik niks”, wat blijkbaar een reden moet zijn om de laptop van Lenovo boven die van Apple te verkiezen.

Met MacBooks smijten om een punt te maken

Eerder op de dag werd de MacBook na deze demonstratie blijkbaar op de grond gegooid, maar dit leverde zo weinig reactie uit het publiek op dat hij deze keer maar gewoon weer teruggezet wordt. Ook deze keer blijft het vooral ongemakkelijk stil na de vergelijking.

Lenovo is overigens niet de enige die iedere kans aan lijkt te grijpen om Apple naar beneden te halen. Ook Asus presenteerde een nieuwe tablet en laptop, die respectievelijk op ieder vlak werden vergeleken met de iPad en MacBook.

Apple IFA

Het gekke hieraan is dat concurrerende merken hier alleen maar mee onderstrepen dat Apple blijkbaar aan de top staat, en ze op ieder moment moeten bewijzen dat ze beter zijn. In plaats van ‘edgy’ en gewaagd, komen bedrijven hierdoor wat wanhopig over. Bovendien had de timing bijna niet slechter gekund: Apple staat op het punt om de iPhone 7 en een gloednieuwe MacBook te onthullen, waardoor alle vergelijkingen die op de IFA worden gemaakt alweer achterhaald zijn voordat de producten in de winkels liggen.

Natuurlijk wil je bewijzen dat je de dunste laptop ooit hebt gemaakt, of de smartwatch met de beste accuduur, maar door keer op keer Apple aan te wijzen als het merk om te verslaan, bereiken ze het tegenovergestelde.

Onze zustersite Android Planet is deze week aanwezig op de IFA-beurs in Berlijn. Als je meer wilt weten over wat er zich daar allemaal afspeelt in Berlijn, ben je bij Android Planet aan het juiste adres.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.