Apple en IBM slaan de handen ineen op de zakelijke markt
Rutger Otto

Apple en IBM hebben gezamenlijk aangekondigd dat ze gaan samenwerken. Voor Apple betekent dat dat het bedrijf een enorm grote speler kan worden op de zakelijke markt.

ibm appleIn een gezamenlijk persbericht kondigen beide bedrijven aan dat ze een verbond hebben gesloten. IBM gaat meer dan honderd zakelijke apps maken voor iOS-apparaten van Apple. Andersom verkoopt IBM de producten van Apple waar deze apps op staan aan klanten over de hele wereld. De apps moeten werken gemakkelijker maken. Financiële details omtrent het partnerschap blijven overigens onduidelijk.

Samenwerking goede zaak voor beide partijen

De samenwerking moet voor Apple en IBM grote voordelen opleveren. IBM introduceert haar software aan enorm veel gebruikers, Apple maakt een sprong op de zakenmarkt. Momenteel doet Apple het al goed in de zakenwereld, maar met het nieuwe partnerschap moeten de producten van het bedrijf uit Cupertino nog interessanter worden.

Apple en IBM gaan zich richten op verschillende gebieden: detailhandel, de reisbranche, zorg, de bankensector, telecom en de transportsector. Ook wordt AppleCare for Enterprise gelanceerd, wat speciale ondersteuning voor zakelijke gebruikers moet gaan bieden. Dit najaar en in de loop van 2015 moeten de bedrijfsoplossingen van IBM voor iOS beschikbaar komen onder de naam ‘IBM MobileFirst for iOS’.

Apple en IBM ooit vijanden

Dertig jaar geleden was het ondenkbaar geweest dat Apple en IBM ooit zouden samenwerken. De twee bedrijven vochten toen nog om de markt van thuiscomputers. Het resulteerde in de bekende reclame die op 1984 werd geïnspireerd, waarin IBM door Steve Jobs als het kwaad werd gezien. Inmiddels is alles anders. Apple is erg actief op de mobiele markt en IBM levert nu voornamelijk software en ICT-diensten.

Lees meer Apple nieuws

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.