Waarom Apple zich steeds meer richt op diensten
Rutger Otto

De focus van Apple lijkt steeds iets minder op producten te liggen en steeds iets meer op het aanbieden van diensten. Maar waarom eigenlijk?

Apple verandert

Als je aan Apple denkt, is het eerste wat je te binnen schiet waarschijnlijk de iPhone of de Mac. Voor Apple was het altijd heel simpel: producten maken die er niet alleen fraai uitzien, maar ook uitstekend werken. De vraag is of dat nog genoeg is, want de concurrentie zet op die gebieden ook grote stappen.

Dat valt ook terug te zien in de kwartaalcijfers. In Q2 van dit jaar behaalde Apple voor het eerst sinds 2003 geen recordomzet en het was voor het eerst sinds de introductie van de iPhone (in 2007) dat er minder toestellen werden verkocht dan het jaar ervoor. In het derde kwartaal van dit jaar bleek die trend zich voort te zetten. Ook andere apparaten, zoals de Mac en de iPad, verkochten minder dan in vergelijkbare kwartalen in 2015.

Apple Store

Niet afwachten

Apple denkt overigens dat het komende kwartaal weer beter zal zijn. Naar verwachting zet het bedrijf in de volgende drie maanden nieuwe producten in de markt, waaronder de iPhone 7, de Apple Watch 2 en een gloednieuwe MacBook Pro.

Het is niets voor Apple om te wachten tot de nieuwe producten zich bewijzen. Achter de schermen stuurt Tim Cook er op aan dat zijn bedrijf zich steeds meer op diensten gaat richten. Want wat blijkt uit de cijfers: met de App Store en muziekdienst Apple Music gaat het beter dan vroeger. In vergelijking met Q3 van 2015 werd er in deze dienstentak dit jaar 19 procent meer verdiend. Dat komt neer op zo’n 6 miljard dollar.

kwartaalcijfers

Apple-diensten groeien

De diensten zijn enorm belangrijk geworden voor Apple. Als we kijken naar het productoverzicht van het derde kwartaal, dan zijn de diensten na de iPhone de voornaamste bron van inkomsten voor Apple. Ook in het tweede kwartaal was dat zo.

Apple heeft heel loyale klanten, die hun iPhone vaak ‘omruilen’ voor een nieuwe. Zij hebben hun digitale leven gekoppeld aan diensten van Apple, zoals iCloud voor foto’s of muziek bij Apple Music. Daarnaast vinden Apple-gebruikers het niet erg om voor apps en content te betalen, hoewel het op Android ook simpelweg makkelijker is om apps gratis te installeren.

Sonos-ondersteuning voor Apple Music

Hardware blijft enorm belangrijk

Hoe dan ook, diensten doen het goed bij Apple. Momenteel heeft het bedrijf daar echter nog wel de producten voor nodig. De App Store is namelijk alleen op iOS te vinden en Apple gaat die winkel aantrekkelijker maken voor ontwikkelaars, door na een jaar minder van de opbrengst van de verkopen te vragen. Andere diensten zijn echter ook op niet-Apple-apparaten te vinden, zoals Apple Music.


Recent zou Apple ook op autogebied van richting veranderd zijn. Waar de focus van ‘Project Titan’ eerder volgens geruchten lag op het bouwen van een eigen auto, zou het bedrijf zich nu meer richten op software voor zelfrijdende auto’s, die andere merken kunnen implementeren. Ook dat klinkt als een softwaredienst.

Apple heeft heus een aantal diensten, maar het is nog niet bepaald een Facebook of Google. Daarvoor zijn de services ook teveel van Apple-hardware afhankelijk. Als Apple zich meer als een dienstenbedrijf wil gaan wegzetten, dan moet het nog een flinke zwaai maken. Voorlopig blijven de iOS-apparaten en Macs enorm belangrijk, omdat de diensten anders nergens kunnen groeien.

Lees meer over Apple

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.