Hoe Apple in één klap het grootste AR-platform ter wereld werd
Lars Paymans

Maanden lang deed Apple zijn mond niet open over zijn plannen voor augmented reality. Een week na de onthulling van ARKit, heeft het bedrijf ineens de grootste potentie op het gebied van AR.

Apple ARKit nu al veelbelovend

Sinds de eerste bèta van iOS 11 en de introductie van ARKit, vullen Twitter en Facebook zich met demo’s van test-apps. Ontwikkelaars hebben het platform van Apple massaal omarmd en zijn druk aan het experimenteren. Van digitale fidget spinners tot een volledige augmented reality BB-8 uit Star Wars: Apple lijkt een nieuwe goudmijn voor creativiteit te hebben gevonden.

Toch is het bedrijf uit Cupertino lang niet de eerste die een dergelijk platform voor ontwikkelaars maakt. Zo presenteerde Google al meer dan een jaar geleden Project Tango, eveneens een indrukwekkende techniek. Het grote probleem waar Google en Android-ontwikkelaars mee worstelen, is de fragmentatie van Android.

Zoals Recode treffend stelt, is de eenheid van iOS de kracht die ARKit zo goed maakt. Door de sensoren, camera en chips in de iPhone en iPad met ARKit te combineren, heeft Apple veel meer controle over het systeem dan Google. Voor ontwikkelaars is het heel makkelijk om een app te maken en lanceren, waarna ‘honderden miljoenen’ iPhone- en iPad-eigenaren er mee aan de slag kunnen.

“Van de een op de andere dag is ARKit het grootste AR-platform ter wereld geworden”, vertelt Apples hoofd-software Craig Federighi trots. Bovendien kunnen ontwikkelaars volgens de Apple-topman rekenen op de privacy-voordelen en zorgvuldig afgestemde ondersteuning op alle platformen van het bedrijf.

De voordelen van iOS en de iPhone

De voordelen van ARKit worden direct duidelijk als je naar de eerste test-apps kijkt van ontwikkelaars. Met de iPhone-hardware wordt de locatie van het toestel nauwkeurig vastgesteld, zodat digitale objecten geloofwaardig in de echte wereld geplaatst worden. Kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop BB-8 echt over de vloer rolt, in plaats van dat de droid er een beetje boven bungelt.

Onder andere Niantic heeft al gezegd Pokémon GO te verbeteren met de techniek van ARKit. Reken er maar op dat we dit najaar nog veel meer toffe augmented reality-games, -apps en toepassingen gaan zien voor de iPhone en iPad. Als deze eerste indruk iets laat zien, dan is het wel dat dit Apples meest veelbelovende platform is in lange tijd.

Lees het laatste nieuws over ARKit

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.