Apple aangeklaagd om defect aan/uit-knop iPhone 4
Wouter Nijsen

Apple is aangeklaagd vanwege een defect aan de aan/uit-knop van de iPhone 4. Volgens de aanklacht zou Apple hier allang van hebben geweten voordat de iPhone 4 op de markt kwam.

De Amerikaan Debra Hilton heeft meer dan 5 miljoen dollar geëist van Apple namens ‘duizenden iPhone-bezitters’ die een iPhone 4 hebben aangeschaft met een defecte aan/uit-knop, zo schrijft Gigaom. Ze wil dus van de aanklacht een zogeheten ‘class action lawsuit’ maken, waarbij het geld wordt geëist namens alle getroffen gebruikers.

Volgens Hilton gaan er te veel aan/uit-knoppen op de iPhone 4-modellen kapot net nadat de garantie van 1 jaar is verlopen. Een reparatie kost vervolgens 149,99 dollar. Apple wist volgens de Amerikaanse vrouw al tijdens de productie van het defect, maar bleef de iPhone 4 desondanks promoten en verkopen, zonder het defect kosteloos te repareren.

Veel gebruikers klagen op Apples fora

Hilton verwijst in haar aanklacht naar discussiefora van Apple waarop er over de aan/uit-knop wordt geklaagd. Ze noemt ook YouTube-video’s die aangeven hoe je het gebrek zelf kunt repareren en heeft een iPhone-reparateur naar voren gehaald die bevestigt dat het probleem zeer gebruikelijk is bij de in 2010 geïntroduceerde telefoon.

Apple verkoopt de iPhone 4 nog steeds naast de iPhone 4S en iPhone 5. Het bedrijf uit Cupertino heeft nog niet gereageerd op de rechtszaak.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.