Een deel van het tv-programma 60 Minutes stond gisteren in het teken van Apple. Naast ceo Tim Cook werden onder meer hoofddesigner Jony Ive en retailbaas Angela Ahrendts geïnterviewd.

Apple 60 minutes-aflevering

De aflevering van 60 minutes is een aanrader voor iedereen met een bovengemiddelde interesse in Apple en geeft onder meer inzicht in hoe het bedrijf denkt over privacy, de Chinese arbeidsmarkt, design en retail. De video en een transcript ervan, vind je op deze pagina. Hieronder zetten we op een rijtje welke onderwerpen het item de moeite waard maken.

1. Privacy en veiligheid

Te beginnen met privacy en veiligheid; Cook is van mening dat gebruikers niet zouden hoeven te kiezen tussen deze twee en dat er – ondanks de dreiging van terrorisme – geen achterdeurtjes moeten zitten in consumentenelektronica. Volgens Cook bevatten iOS-apparaten tegenwoordig zoveel persoonlijke data, waaronder bank- en gezondheidsgegevens en privéberichten, en dat er een speciale sleutel nodig is om daar toegang tot te krijgen. Die heeft Apple zelf niet eens, aldus Cook. “Maar als er een manier is om binnen te komen, dan zal er altijd wel iemand zijn die het lukt. Bouw je echter een achterdeurtje in, dan is die er voor iedereen, en dus ook voor kwaadwillenden.”

2. Productie in China

Tijdens het item werd ook stilgestaan bij Apples afhankelijkheid van de Chinese arbeidsmarkt. Volgens Cook heeft dit niet te maken met de lagere arbeidskosten in het land, maar met de vaardigheden die Chinese arbeiders bezitten en die veel Amerikaanse arbeidskrachten missen. De Chinese arbeidsmarkt is veel meer op productie gericht, waardoor deze interessanter is.

60 minutes

De werkomstandigheden in China kunnen echter beter. Cook: “We nemen onze verantwoordelijkheid om te zorgen dat de omstandigheden en veiligheidsstandaarden van de hoogste standaard zijn. We doen alles wat jullie van ons verwachten, en meer.”

3. Streven naar perfectie

Sommige critici betogen dat Apple niet meer het perfectionistische bedrijf is dat het onder Steve Jobs was, maar dat spreekt de huidige ceo tegen. Cook: “Dit is nog steeds Steves (Jobs) bedrijf. Het is zo geboren en het is nog steeds zo. Hij had een buitengewoon vooruitziende blik en een niet aflatende focus op perfectie.”

apple campus

Cook vervolgt dat, om in aanmerking te komen voor een baan bij Apple, je meer nodig hebt dan alleen competenties en een goed cv. “We zoeken naar mensen die werken voor een andere reden, die de wereld willen veranderen en werken met passie en idealisme. Die geen genoegen nemen met ‘nee’ en de status quo niet accepteren.” Apple geeft de voorkeur aan mensen die niet snel tevreden zijn, een sterke mening hebben en die goed kunnen onderbouwen.

4. Wordt Apple te rijk?

In het item werd ook stilgestaan bij het idee dat Apple ‘te rijk’ aan het worden is. Volgens hoofddesigner Jony Ive is dat zeker een mogelijkheid. Hij betoogt dat er bij Apple zo wordt gefocust op design en het streven naar perfectie dat soms niet verder wordt gekeken. Net als voorgaande jaren is Apple ook in 2015 het meest waardevolle merk. Het afgelopen jaar gingen er weer een recordaantal iPhones over de toonbank, wat uiteindelijk leidde tot een fors toegenomen winst.

Apple focust misschien wel te veel op design en perfectie

5. Kijkje achter de schermen

Presentator Charlie Rose kreeg ook een kijkje achter de schermen bij Apple. Zo toonde Graham Townsend, die de cameradivisie van Apple leidt, hoe het bedrijf verschillende lichtsituaties simuleert om ervoor te zorgen dat de camera van de iPhone onder alle omstandigheden optimaal presteert. In Apples designstudio toonde Jony Ive tien prototypes van de iPhone 6S en 6S Plus en ook de verplichte maandagmeeting (zie hieronder) mocht Rose bijwonen.

apple meeting

Daarnaast werd hij meegenomen naar een namaak Apple Store waar Angela Ahrendts en haar team wekelijks meetings houden om te bespreken hoe het design en de indeling van de retailwinkels verbeterd kunnen worden. Met Phil Schiller, de nieuwe baas van de App Store, ging het over hoe verschillende Apple-producten elkaar kunnen kannibaliseren.

jony ive

Tot slot werd stilgestaan bij de Apple Watch, die volgens critici niet zo verfijnd is als zou moeten. “Bij elk apparaat is ruimte voor verbetering en de Apple Watch is geen uitzondering”, aldus Schiller. “Ik ben er niet teleurgesteld in. Als we een product lanceren, zijn we al bezig met een opvolger en soms zelfs het product dat daarop volgt. We zien altijd zaken die verbeterd kunnen worden.”

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.