Grote taxicentrales werken aan eigen app: AppAcab
Rutger Otto

De taxibranche komt op 1 mei met de app AppAcab. Daarmee wordt het mogelijk voor reizigers om een taxi te bestellen via de smartphone. Het zou geen reactie zijn op diensten als Uber en UberPop.

AppAcab

De AppAcab-app komt op 1 mei beschikbaar in de steden Amsterdam (Taxi Centrale Amsterdam), Den Haag (Haagse Taxi Mobilofoon Centrale), Rotterdam (Rotterdamse Taxi Centrale) en Utrecht (Utrechtse Taxi Centrale). Later moet dat uitgebreid worden naar twintig aangesloten steden en daarna naar het hele land.


Met de nieuwe app kunnen gebruikers dus een taxi bestellen, maar er zijn meer voordelen, zeggen de initiatiefnemers. Zo wordt er alleen met gerenommeerde taxibedrijven gewerkt, die altijd de benodigde vergunningen en diploma’s hebben. “Als gebruiker hoef je niet te twijfelen of je verzekerd bent”, zegt Sjaak de Winter van de Rotterdamse Taxi Centrale.

Na elk ritje kunnen gebruikers een beoordeling doen in de app. Anderen kunnen dat dan ook zien. In de app zal tevens betaald kunnen worden met iDeal, maar cash, met de pinpas of creditcard betalen kan ook nog.

appacab

Geen reactie op Uber

AppAcab lijkt een reactie op het toenemende succes van het agressieve Uber en UberPop, dat veel klanten voor de voeten van reguliere taxi’s wegveegt, maar dat is het volgens De Winter niet. “We zijn al ruim twee jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van de app. Toen was Uberpop in Nederland nog niet actief.”

Taxicentrales in de steden kunnen overigens hun eigen beleid blijven voeren. Zo zijn ze niet gebonden aan vaste prijzen. Een ritje door Utrecht kost je nu niet meer dan 12,50 euro. Dat zal de dienst dus in stand kunnen houden met de app. AppAcab komt op 1 mei beschikbaar. Er is ook een Amerikaanse variant met dezelfde naam, maar daar heeft de Nederlandse dienst niets mee te maken.

Lees meer over apps

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.